Canvi climàtic i educació. Una revisió de la documentació oficial

Autors/ores

  • Álvaro-Francisco Morote Universitat de València
  • Jorge Olcina Universitat d'Alacant

Resum

Aquesta investigació té com a objectiu analitzar com es recull l’educació del canvi climàtic als principals documents oficials internacionals i espanyols sobre aquest fenomen. A nivell internacional, els principals resultats posen de manifest que les qüestions sobre l’educació del canvi climàtic són reconegudes amb mesures interessants però sense concreció. Respecte al cas espanyol, l’educació d’aquest fenomen incorpora aspectes més concrets i tenint en compte l’entorn regional i local, no només de la població escolar, sinó també de la societat en general. Com a conclusió, cal destacar que, darrere la revisió d’aquesta documentació, s’ha pogut comprovar que, amb el pas dels anys, l’ensenyament del canvi climàtic ha cobrat protagonisme, amb un major detall de mesures concretes en l’àmbit espanyol i, tanmateix, en les actuacions de les administracions autonòmiques.

Paraules clau

educació, canvi climàtic, documentació, mesures

Referències

Documentos normativos e informes internacionales y españoles

AGENCIA ESTATAL DE METEOROLOGÍA (AEMET) (2022a). MeteoGlosario visual (Diccionario ilustrado de Meteorología). https://meteoglosario.aemet.es/ [Fecha de consulta: 12/09/2022].

AGENCIA ESTATAL DE METEOROLOGÍA (AEMET) (2022b). Recursos en línea. http://www.aemet.es/es/conocermas/recursos_en_linea [Fecha de consulta: 12/09/2022].

AGENCIA EUROPEA DEL MEDIO AMBIENTE (2022). Adaptación al cambio climático. https://www.eea.europa.eu/es/themes/climate-change-adaptation [Fecha de consulta: 12/09/2022].

COMISIÓN EUROPEA. https://ec.europa.eu/info/index_es [Fecha de consulta: 12/01/2022].

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC) (2014). Climate Change 2013 and Climate Change 2014 (3 vols.). http://www.ipcc.ch/ [Fecha de consulta: 15/02/2022].

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC) (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Recuperado de https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf [Fecha de consulta: 15/02/2022].

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC) (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Recuperado de https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/ [Fecha de consulta: 01/03/2022].

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2022a). «Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria». Boletín Oficial del Estado, 52. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf [Fecha de consulta: 15/02/2022].

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2022b). «Real Decreto 1105/2014 de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato». Boletín Oficial del Estado, 3. Recuperado de https://boe.es/buscar/pdf/2015/BOE-A-2015-37-consolidado.pdf [Fecha de consulta: 15/02/2022].

MINISTERIO PARA LA TRANSICIÓN ECOLÓGICA Y EL RETO DEMOGRÁFICO (2022a). Oficina Española de Cambio Climático (OECC). https://www.miteco.gob.es/es/ [Fecha de consulta: 10/01/2022].

MINISTERIO PARA LA TRANSICIÓN ECOLÓGICA Y EL RETO DEMOGRÁFICO (2022b). El Consejo Nacional del Clima (CNC). Recuperado de https://www.miteco.gob.es/es/cambio-climatico/temas/organismos-e-instituciones-implicados-en-la-lucha-contra-el-cambio-climatico-a-nivel-nacional/el-consejo-nacional-del-clima/default.aspx [Fecha de consulta: 10/01/2022].

MINISTERIO PARA LA TRANSICIÓN ECOLÓGICA Y EL RETO DEMOGRÁFICO (2022c). La Comisión de Cooperación de Políticas de Cambio Climático (CCPCC). Recuperado de https://www.miteco.gob.es/es/cambio-climatico/temas/organismos-e-instituciones-implicados-en-la-lucha-contra-el-cambio-climatico-a-nivel-nacional/la-comision-de-coordinacion-de-politicas-de-cambio-climatico/default.aspx [Fecha de consulta: 10/01/2022].

MINISTERIO PARA LA TRANSICIÓN ECOLÓGICA Y EL RETO DEMOGRÁFICO (2022d). Comisión Interministerial para el Cambio Climático y la Transición Energética. Recuperado de https://www.miteco.gob.es/es/cambio-climatico/temas/organismos-e-instituciones-implicados-en-la-lucha-contra-el-cambio-climatico-a-nivel-nacional/comision-delegada-del-gobierno-para-el-cambio-climatico/default.aspx [Fecha de consulta: 10/01/2022].

MINISTERIO DE LA PRESIDENCIA, RELACIONES CON LAS CORTES Y MEMORIA DEMOCRÁTICA (2022a). «Ley 7/2021, de 20 de mayo, de cambio climático y transición energética». Boletín Oficial del Estado, 121. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2021-8447 [Fecha de consulta: 15/01/2022].

MINISTERIO DE LA PRESIDENCIA, RELACIONES CON LAS CORTES Y MEMORIA DEMOCRÁTICA (2022b). «Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación». Boletín Oficial del Estado, 340. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2020-17264 [Fecha de consulta: 12/09/2022].

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU) (2015). Sustainable Development Goals. UNDP, Sustainable Development Agenda. Recuperado de https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals/resources.html [Fecha de consulta: 27/01/2022].

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU) (2022a). 26ª Cumbre del Clima (COP 26; Glasgow, 2021). Recuperado de https://unfccc.int/es/node/307746 [Fecha de consulta: 12/09/2022].

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (ONU) (2022b). Programa de trabajo de Doha (2013-2020). Recuperado de https://www.bing.com/search?q=organización+de+las+naciones+unidas&form=ANNTH1&refig=4e33c3212b664ce6ad8bfec203d421b4&sp=1&qs=AS&pq=organización+de+las+&sk=PRES1&sc=8-20&cvid=4e33c3212b664ce6ad8bfec203d421b4 [Fecha de consulta: 27/01/2022].

PROGRAMA DE LAS NACIONES UNIDAS (PNUD) (2021). La encuesta de opinión más importante del mundo. Recuperado de https://www.undp.org/content/undp/es/home/news-centre/news/2021/Worlds_largest_survey_of_public_opinion_on_climate_change_a_majority_of_people_call_for_wide_ranging_action.html [Fecha de consulta: 27/12/2021].

UNESCO y UNFCCC (2016). Action for CLIMATE EMPOWERMENT: Guidelines for accelerating solutions through education, training and public awareness (octubre). UNESCO. Recuperado de https://unfccc.int/files/cooperation_and_support/education_and_outreach/application/pdf/action_for_climate_empowerment_guidelines.pdf [Fecha de consulta: 27/12/2021].

Trabajos científicos

ALLEN, David E. y MCALEER, Michael (2018). «Fake news and indifference to scientific fact: President Trump’s confused tweets on global warming, climate change and weather». Scientometrics, 117 (1), 625-629. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2847-y

ANYANWU, Raymond y LE GRANGE, Lesley (2017). «The influence of teacher variables on climate change science literacy of Geography teachers in the Western Cape, South Africa». International Research in Geographical and Environmental Education, 26 (3), 193-206. https://doi.org/10.1080/10382046.2017.1330039

ARNELL, Nigel W.; LOWE, Jason A.; CHALLINOR, Andrew J. y OSBORN, Timothy J. (2019). «Global and regional impacts of climate change at different levels of global temperature increase». Climatic Change, 155, 377-391. https://doi.org/10.1007/s10584-019-02464-z

CALIXTO, R. (2020). «Mirada compartida del cambio climático en los estudiantes de Bachillerato». Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25 (87), 987-1012.

CANAZA, F.; ESCOBAR-MAMANI, F. y HUANCA-AROHUANCA, J. (2021). «Reconocer a la bestia: Percepción de peligro climático en estudiantes de educación secundaria». Revista de Ciencias Sociales, XXVII (2), 417-434.

CARIDE, José Antonio y MEIRA, Pablo Ángel (2019). «Educación, ética y cambio climático». Innovación Educativa, 29, 61-76. https://doi.org/10.15304/ie.29.6336

CRUZ, Norella y PÁRAMO, Pablo (2020). «Educación para la mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina». Educación y Educadores, 23 (3), 469-489. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.6

DA ROCHA, Vanessa Tibola; BRANDLI, Luciana Londero; MAZUTTI, Janaina; DAL MORO, Leila; GASPERINA, Liane Dalla y LOCATELLI, Rosa Maria (2020). «Teacher’s Approach on Climate Change Education a Case Study». World Sustainability Series, 617-642. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30306-8_37

ECOINVENTOS (8 de noviembre de 2019). Reino Unido incorpora a sus colegios a profesores especialistas en el cambio climático. Recuperado de https://ecoinventos.com/reino-unido-incorpora-a-sus-colegios-a-profesores-especialistas-en-el-cambio-climatico/ [Fecha de consulta: 12/12/2022].

EILAM, Efrat (2022). «Climate change education: The problem with walking away from disciplines». Studies in Science Education, 58 (2), 231-264. https://doi.org/10.1080/03057267.2021.2011589

ESCOZ, Amor; GUTIÉRREZ-PÉREZ, José y MEIRA, Pablo Ángel (2020). «Water and climate change, two key objectives in the agenda 2030: Assessment of climate literacy levels and social representations in academics from three climate contexts». Water, 12 (1), 1-33. https://doi.org/10.3390/w12010092

FERRARI, Enzo; BALLEGEER, Anne-Marie; FUERTES, Miguel Ángel; HERRERO, Pablo; DELGADO, Laura; CORROCHANO, Diego; ANDRÉS-SÁNCHEZ, Santiago; BISQUERT, Kylian Marc; GARCÍA-VINUESA, Antonio; MEIRA, Pablo Ángel; MARTÍNEZ, Fernando y RUIZ, Camilo (2019). «Improvement on Social Representation of Climate Change through a Knowledge-Based MOOC in Spanish». Sustainability, 11, 1-21. https://doi.org/10.3390/su11226317

FILHO, Walter; MIFSUD, Mark; MOLTHAN-HILL, Petra; NAGY, Gustavo J.; ÁVILA, Lucas Veiga y SALVIA, Lange Amanda (2019). «Climate change scepticism at universities: A global study». Sustainability, 11 (10), 1-13. https://doi.org/10.3390/su11102981

GARCÍA DE LA VEGA, Alfonso (2016). «Análisis curricular, rigor científico en los textos literarios sobre las observaciones del tiempo y clima: Propuesta didáctica con fuentes primarias». En: SEBASTIÁ, Rafael y TONDA, Emilia María (eds.). La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía. San Vicente del Raspeig: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante, 211-236.

GARCÍA-VINUESA, Antonio; RUI, Serafino Afonso; AZEITEIRO, Ulisses M.; MEIRA, Pablo Ángel y PEREIRA, Mario (2020). «Mozambican students’ knowledge and perceptions about climate change: An exploratory study in Pemba City». International Research in Geographical and Environmental Education, 0 (0), 1-17. https://doi.org/10.1080/10382046.2020.1863671

GONZÁLEZ-GAUDIANO, Edgar; MEIRA, Pablo Ángel y GUTIÉRREZ-PÉREZ, José (2020). «¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática?». Revista Mexicana de Investigacion Educativa, XXV (87), 843-872.

GUTIÉRREZ-PÉREZ, José; MEIRA, Pablo Ángel y GONZÁLEZ-GAUDIANO, Edgar (2020). «Presentación». Revista Mexicana de Investigación Educativa, 87 (número temático), 820-842.

HAQ, Sha Md Atiqul y AHMED, Khandaker Jafor (2020). «Perceptions about climate change among university students in Bangladesh». Natural Hazards, 103 (3). https://doi.org/10.1007/s11069-020-04151-0

JACOBS, Kathy; HOLWAY, Jim; HANAK, Ellen; QUAY, Ray; STERNLIEB, Faith y UDALL, Brad (2022). «Impacts and Opportunities at the Climate-Land Use-Energy-Water Interface: An Urgent Call for Dialogue». Journal of the American Water Resources Association, 58 (3), 411-419. https://doi.org/10.1111/1752-1688.13014

JEONG, Jin Su; GONZÁLEZ-GÓMEZ, David; CONDE-NÚÑEZ, Mari Carmen; SÁNCHEZ-CEPEDA, José Manuel e YLLANA-PRIETO, Félix (2021). «Improving climate change awareness of preservice teachers (Psts) through a university science learning environment». Education Sciences, 11 (2), 1-17. https://doi.org/10.3390/educsci11020078

KAŽYS, Justas (2018). «Climate change information on internet by different Baltic Sea Region languages: Risks of disinformation & misinterpretation». Journal of Security and Sustainability Issues, 7 (4), 685-695. https://doi.org/10.9770/jssi.2018.7.4(6)

KURUP, Premnadh M.; LEVINSON, Ralph y LI, Xia (2021). «Informed-Decision Regarding Global Warming and Climate Change Among High School Students in the United Kingdom». Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 21, 166-185. https://doi.org/10.1007/s42330-020-00123-5

LEÓN, Bienvenido; BOYKOFF, Maxwell T. y JORDÁN, Carmen Rodrigo (2021). «Climate change perception among Spanish undergraduates: A reception study on the combination of the local, global, gain and loss frames». Communication and Society, 34 (1), 57-75. https://doi.org/10.15581/003.34.1.57-75

LI, Christine Jie; MONROE, Martha C.; OXARART, Annie y RITCHIE, Tracey (2021). «Building teachers’ self-efficacy in teaching about climate change through educative curriculum and professional development». Applied Environmental Education and Communication, 20 (1), 34-48. https://doi.org/10.1080/1533015X.2019.1617806

LI, Yuh-Yuh y LIU, Shu Chiu (2021). «Examining Taiwanese students’ views on climate change and the teaching of climate change in the context of higher education». Research in Science & Technological Education, 1-14. https://doi.org/10.1080/02635143.2020.1830268

LIAO, Wenmin; YANG, Lianping; ZHONG, Shuang; HESS, Jeremy J.; WANG, Qiong; BAO, Junzhe y HUANG, Cunrui (2019). «Preparing the next generation of health professionals to tackle climate change: Are China’s medical students ready?». Environmental Research, 168, 270-277. https://doi.org/10.1016/j.envres.2018.10.006

MARRÓN, María Jesús (2011). «Enseñar y aprender Geografía a partir de distintos lenguajes: Una experiencia de trabajo por proyectos para estudiar el clima de España a partir de los refranes». Anales de Geografía, 31 (1), 107-123.

MARTÍNEZ-ROMERA, Daniel David (2013). «Situación didáctica y posibilidades del climograma como recurso digital». Didáctica Geográfica, 14, 57-68.

MASTERS, Mathilda (2020). 123 curiosidades que todo el mundo debería conocer sobre el clima. Barcelona: Geoplaneta.

MCWHIRTER, Nathan y SHEALY, Tripp (2018). «Case-based flipped classroom approach to teach sustainable infrastructure and decision-making». International Journal of Construction Education and Research, 1-21. https://doi.org/10.1080/15578771.2018.1487892

MÉNDEZ, María; FERNÁNDEZ, Antonio; CRUZ, Alejandro y BUENO, Paola (2020). «De la representación social del cambio climático a la acción: El caso de estudiantes universitarios». Revista Mexicana de Investigación Educativa, 87 (número temático), 1043-1068.

MOROTE, Álvaro-Francisco (2021). «Investigación y enseñanza en Didáctica de la Climatología: Estado de la cuestión (1980-2020) (España)». Espacio, Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, 14, 89-120. https://doi.org/10.5944/etfvi.14.2021.31332

MOROTE, Álvaro-Francisco; CAMPO, Benito y COLOMER, Juan Carlos (2021). «Percepción del cambio climático en alumnado de 4º del grado en Educación Primaria (Universidad de Valencia, España) a partir de la información de los medios de comunicación». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (1), 131-144. https://doi.org/10.6018/reifop.393631

MOROTE, Álvaro-Francisco y HERNÁNDEZ, María (2020). «Social Representations of Flooding of Future Teachers of Primary Education (Social Sciences): A Geographical Approach in the Spanish Mediterranean Region». Sustainability, 12 (15), 1-14. https://doi.org/10.3390/su12156065

MOROTE, Álvaro-Francisco y MORENO, Juan Ramón (2021). «La percepción de los futuros docentes de Educación Secundaria sobre las implicaciones territoriales del cambio climático en destinos turísticos del litoral mediterráneo». Grand Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, 23, 261-282.

MOROTE, Álvaro-Francisco y OLCINA, Jorge (2020). «El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: Una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana». Cuadernos Geográficos, 59 (3), 158-177. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792

MOROTE, Álvaro-Francisco y OLCINA, Jorge (2021). «La importancia de la enseñanza del cambio climático: Propuestas didácticas para la geografía escolar». Estudios Geográficos, 82 (291), e078. https://doi.org/10.3989/estgeogr.202189.089

MUÑOZ, Cristian; SCHULTZ, David y VAUGHAN, Geraint (2020). «A Midlatitude Climatology and Interannual Variability of 200- and 500-hPa Cut-Off Lows». Journal of Climate, 33 (6), 2201-2222.

NELLES, David y SERRER, Christian (2020). El pequeño manual del cambio climático. Barcelona: Grijalbo.

OLCINA, Jorge (2017). «La enseñanza del tiempo atmosférico y del clima en los niveles educativos no universitarios: Propuestas didácticas». En: SEBASTIÁ, Rafael y TONDA, Emilia María (eds.). Enseñanza y aprendizaje de la geografía para el siglo XXI. Alicante: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante, 119-148.

OLCINA, Jorge (2020). «Clima, cambio climático y riesgos climáticos en el litoral mediterráneo español: Oportunidades para la geografía». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 66 (1), 159-182. https://doi.org/10.5565/rev/dag.629

OLCINA, Jorge; BIENER, Samuel y MARTÍ, Javier (2020). «Aspectos atmosféricos y climáticos en la expansión de la pandemia (COVID-19) en la provincia de Alicante». Investigaciones Geográficas, 73, 275-297. https://doi.org/10.14198/INGEO2020.OCBCMT

PAUSAS, Juli G. y MILLÁN, M. (2019). «Greening and browning in a climate change hotspot: The Mediterranean Basin». BioScience, 67 (2), 143-151. https://doi.org/10.1093/biosci/biy157

PFAUTSCH, Sebastián y GRAY, Tonia (2017). «Low factual understanding and high anxiety about climate warming impedes university students to become sustainability stewards: An Australian case study». International Journal of Sustainability in Higher Education, 18 (7), 1157-1175. https://doi.org/10.1108/IJSHE-09-2016-0179

RUDD, Jennifer A. (2021). «From Climate Change Ignorant to Climate Change Educator». Chemistry-A European Journal, 27 (20), 6107-6111.

SEZEN-BARRIE, A. y MARBACH-AD, G. (2021). «Cultural-Historical Analysis of Feedback from Experts to Novice Science Teachers on Climate Change Lessons». International Journal of Science Education, 43 (4), 497-528.

TONDA, Emilia María y SEBASTIÁ, Rafael (2003). «Las dificultades en el aprendizaje de los conceptos de tiempo atmosférico y clima: La elaboración e interpretación de climogramas». Revista de Educación de la Universidad de Granada, 16, 47-69.

VALBUENA, Mercedes y VALVERDE, Jesús Ángel (2006). «La climatología local: Procedimiento para su enseñanza y aprendizaje». Didáctica Geográfica, 8, 93-108.

VELILLA, Javier; GUALLART, Carlos y LAGUNA, María (2022). El cambio climático 1: Materiales educativos (alumnos de 14-18 años). Recuperado de https://storymaps.arcgis.com/stories/5b724a1f0a034c54a225a9fc9961f4f8 [Fecha de consulta: 13/09/2022].

YU, Tai-Kuei; LAVALLEE, Joshep P.; DI GIUSTO, Bruno; CHANG, I. Cheng y YU, Tai Yi (2020). «Risk perception and response toward climate change for higher education students in Taiwan». Environmental Science and Pollution Research, 27 (20), 24749-24759. https://doi.org/10.1007/s11356-019-07450-7

ZHONG, Shuang; CHENG, Qiu; ZHANG, Shuwei; HUANG, Cunrui y WANG, Zhe (2021). «An impact assessment of disaster education on children’s flood risk perceptions in China: Policy implications for adaptation to climate extremes». Science of the Total Environment, 757, 143761.

ZORRILLA, José Luis; GARCÍA, Carmen Ros y HERNANDO, Ángel (2021). «Discurso de odio en la prensa digital: Alfabetización mediática en alumnado de Secundaria». Didácticas Específicas, 25, 128-149. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.25.007

Publicades

2022-11-29

Com citar

Morote, Álvaro-F., & Olcina, J. (2022). Canvi climàtic i educació. Una revisió de la documentació oficial. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 69(1), 107–134. https://doi.org/10.5565/rev/dag.749

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.