De ferreteria a gastrobar: anàlisi de la turistificació comercial en centres històrics

Autors/ores

Resum

La intensificació del turisme en els àmbits urbans i els seus efectes en el teixit comercial tradicional representen dues línies de recerca interconnectades en geografia. Aquest treball té com a objectiu analitzar l’evolució de l’activitat comercial al centre històric de Sevilla en el període de més creixement turístic de la ciutat (2010-2019). Per dur a terme aquest objectiu, s’ha explotat el directori d’establiments amb activitat econòmica d’Andalusia per classificar-los en funció de si tenen més o menys connexió amb el consum dels visitants. S’observa una marcada basculació de l’oferta comercial cap a les activitats més vinculades al turisme i l’oci, en detriment de les lligades a la població resident. Per finalitzar, es reflexiona sobre la incidència del manteniment del teixit comercial tradicional en la identitat urbana i la qualitat de vida del veïnat.

Paraules clau

geografia comercial, turistificació, paisatge urbà, cens d’establiments, Sevilla (Andalusia, Espanya)

Referències

AUGÉ, Marc (1994). Los “no lugares”. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.

AYUNTAMIENTO DE SEVILLA (2021). Observatorio del Plan Estratégico de Sevilla 2030. Recuperado de https://portalestadistico.com/municipioencifras/?pn=sevilla&pc=RHM25 [consulta: 21 de junio de 2022].

BANTMAN-MASUM, Eve (2020). «Unpacking commercial gentrification in central Paris». Urban Studies, 57 (15), 3.135-3.150. https://doi.org/10.1177/0042098019865893

BARRERO RESCALVO, María y JOVER BÁEZ, Jaime (2021). «Paisajes de la turistificación: una aproximación metodológica a través del caso de Sevilla». Cuadernos Geográficos, 60 (1), 13-34. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i1.13599

BARRERO RESCALVO, María; DÍAZ PARRA, Ibán; JOVER BÁEZ, Jaime y PARRALEJO, Julio José (2022). «Las casas no son hoteles: alquiler turístico y desplazamiento antes y durante la pandemia en Sevilla». En: SEQUERA, Jorge (coord.). Sé lo que hicisteis el último verano. Barcelona: Bellaterra, 87-116.

BLÁZQUEZ-SALOM, Macià; BLANCO-ROMERO, Asunción; VERA-REBOLLO, Fernando y IVARS-BAIDAL, Josep (2019). «Territorial tourism planning in Spain: from boosterism to tourism degrowth?». Journal of Sustainable Tourism, 27 (12), 1764-1785. https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1675073

BIMSCHLEGER, Curt y PATEL, Ketul (2019). Urban fulfillment centers. Helping to deliver on the expectation of same-day delivery. Recuperado de https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/process-and-operations/us-urban-fulfillment-centers.pdf [consulta: 21 de junio de 2022].

CALLE VAQUERO, Manuel de la (2019). «Turistificación de centros urbanos: clarificando el debate». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 83. https://doi.org/10.21138/bage.2829

CAMARILLO-NARANJO, Juan-Mariano; VALLEJO-VILLALTA, Ismael; FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso y SANTOS-PAVÓN, Enrique (2021). «Where is tourist housing actually located? New approaches and sources for detailed scale analysis». European Planning Studies, 30 (4), 744-768. https://doi.org/10.1080/09654313.2021.2002825

COCOLA-GANT, Agustín (2018). «Tourism gentrification». En: LEES, Loretta y PHILLIPS, Martin (eds.). Handbook of Gentrification Studies. Cheltenham y Northampton: Edward Elgar Publishing, 281-293.

COCOLA-GANT, Agustín (2020). «Gentrificación turística». En: CAÑADA, Ernest y MURRAY, Iván (eds.). Turistificación global: perspectivas críticas en turismo. Barcelona: Icaria, 291-308.

CONSEJERÍA DE TURISMO, REGENERACIÓN, JUSTICIA Y ADMINISTRACIÓN LOCAL (2022). Registro de turismo. Establecimientos y servicios turísticos. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/organismos/turismoregeneracionjusticiayadministracionlocal/areas/turismo/registro-turismo.html [consulta: 1 de abril de 2022].

CÓRDOBA Y ORDÓNEZ, Juan (2009). «Turismo, desarrollo y disneyzación. ¿Una cuestión de recursos o de ingenio?» Investigaciones Geográficas, 70, 33-54.

DALY, Pauline; LOPES DIAS, Álvaro y PATULEIA, Mafalda (2021). «The Impacts of Tourism on Cultural Identity on Lisbon Historic Neighbourhoods». Journal of Ethnic and Cultural Studies, 8 (1), 1-25. https://doi.org/10.29333/ejecs/516

DELGADO, Manuel (2007). «Ciudades sin ciudad. La tematización “cultural” de los centros urbanos». En: LAGUNAS ARIAS, David (coord.). Antropología y turismo. Claves culturales y disciplinares. México D. F.: Plaza y Valdés, 91-108.

DÍAZ-PARRA, Ibán y JOVER, Jaime (2021). «Overtourism, place alienation and the right to the city: insights from the historic centre of Seville, Spain». Journal of Sustainable Tourism, 29 (2-3), 158-175.

DÍAZ-PARRA, Ibán y SEQUERA, Jorge (2021). «Introducción al número especial “Turistificación y transformación urbana. Debates sobre la especialización turística y sus consecuencias socioespaciales”». Cuadernos Geográficos, 60 (1), 6-12. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i1.14067

ELORRIETA SANZ, Berezi; GARCÍA MARTÍN, Miguel; CERDÁN SCHWITZGUÉBEL, Aurélie y TORRES DELGADO, Anna (2021). «La “guerra de las terrazas”. Privatización del espacio público por el turismo en Sevilla y Barcelona». Cuadernos de Turismo, 47, 561-566. https://doi.org/10.6018/turismo.474091

ESCUDERO GÓMEZ, Luis Alfonso (2008). Los centros comerciales, espacios posmodernos de ocio y consumo: un estudio geográfico. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

EXCELTUR (2022). Principales evidencias de los efectos del resurgir de las viviendas turísticas en las ciudades españolas y recomendaciones para su tratamiento. https://www.exceltur.org/monograficos/monograficos-revitur/ [consulta: 5 de diciembre de 2022].

FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso (2020). «Los límites al crecimiento turístico: el debate inevitable». En: MARCHENA GÓMEZ, Manuel (dir.). ¿Distopías reversibles? Los turismos del mañana. Valencia: Tirant lo Blanch, 89-130.

FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso y SANTOS PAVÓN, Enrique (2018). «La difícil convivencia entre paisaje urbano y turismo: clasificación de conflictos y propuestas de regulación a partir del análisis comparativo de normativas locales». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 180-211. https://doi.org/10.21138/bage.2715

GARCÍA BERNAL, José Jaime; FERNÁNDEZ AMADOR, Francisco de Asís; LARA BERMEJO, Adolfo; MELERO OCHOA, Francisco y RUEDA RAMÍREZ, Pedro J. (2005). La ciudad y su gente. Historia urbana de Sevilla. Sevilla: Escuela Libre de Historiadores.

GARCÍA-DOMÉNECH, Sergio (2015). «Espacio público y comercio en la ciudad contemporánea». Dearq, 17, 26-39. https://doi.org/10.18389/dearq17.2015.02

GARCÍA GARCÍA, Antonio; FERNÁNDEZ SALINAS, Víctor; CARAVACA BARROSO, Inmaculada y GONZÁLEZ ROMERO, Gema (2016). «Actividades creativas, transformaciones urbanas y paisajes emergentes. El caso del casco norte de Sevilla». Documents d’Analisi Geografica, 62 (1), 27-54. https://doi.org/10.5565/rev/dag.245

GARCÍA-HERNÁNDEZ, María; CALLE VAQUERO, Manuel de la y YUBERO, Claudia (2017). «Cultural Heritage and Urban Tourism: Historic City Centres under Pressure». Sustainability, 9 (8). https://doi.org/10.3390/su9081346

GONZÁLEZ PÉREZ, Jesús M. (2003). «La pérdida de espacios de identidad y la construcción de lugares en el paisaje turístico de Mallorca». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 35, 137-152.

GOTHAM, Kevin Fox (2005). «Tourism Gentrification: The Case of New Orleans’ Vieux Carre (French Quarter)». Urban Studies, 42 (7), 1.099-1.121. https://doi.org/10.1080/00420980500120881

GUIMARÃES, Pedro (2021). «Retail change in a context of an overtourism city. The case of Lisbon». International Journal of Tourism Cities, 7 (2), 547-564. https://doi.org/10.1108/IJTC-11-2020-0258

GUTIÉRREZ-ARAGÓN, Óscar; ALCARAZ-ESPRIU, Eduard y SOLANO-TATCHÉ, Marta (2022). «Efectos de la masificación turística y de los cambios en el consumo sobre los mercados locales. El caso de La Boquería de Barcelona». PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 20 (1), 153-167. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.010

HARO ARAGÚ, Marina; GARCÍA-MESTANZA, Josefa y CABALLERO-GALEOTE, Lidia (2021). «Stakeholders’ Perception on the Impacts of Tourism on Mass Destinations: The Case of Seville». Sustainability, 13 (16). https://doi.org/10.3390/su13168768

HERNÁNDEZ, Adrián (2016). «De la botiga a la boutique: gentrificación comercial en el Casc Antic de Barcelona». URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 6 (1), 79-99.

HIERNAUX, Daniel e IMELDA GONZÁLEZ, Carmen (2014). «Turismo y gentrificación: pistas teóricas sobre una articulación». Revista de Geografía Norte Grande, 58, 55-70. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022014000200004

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2021). «Estadística del padrón continuo». Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177012&menu=ultiDatos&idp=1254734710990 [consulta: 21 de junio de 2022].

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2022a). «Clasificación nacional de actividades económicas. CNAE». Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177032&menu=ultiDatos&idp=1254735976614 [consulta: 21 de junio de 2022].

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2022b). «Encuesta de ocupación hotelera y encuesta de ocupación en alojamientos turísticos extrahoteleros EOAT. Estimación de la ocupación en alojamientos turísticos a partir de datos de plataformas digitales». Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/categoria.htm?c=Estadistica_P&cid=1254735576863 [consulta: 21 de junio de 2022].

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2022c). «Estadística experimental. Atlas de distribución de renta de los hogares». Recuperado de https://www.ine.es/experimental/atlas/experimental_atlas.htm [consulta: 21 de junio de 2022].

JOVER BÁEZ, Jaime (2019). «Geografía comercial de los centros históricos: entre la gentrificación y la patrimonialización. El caso de Sevilla». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 82.

JOVER, Jaime y DÍAZ-PARRA, Ibán (2019). «Gentrification, transnational gentrification and touristification in Seville, Spain». Urban Studies, 57 (15), 30443059. https://doi.org/10.1177/0042098019857585

JOVER, Jaime y DÍAZ-PARRA, Ibán (2022). «Who is the city for? Overtourism, lifestyle migration and social sustainability». Tourism Geographies, 24 (1), 9-32. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1713878

LEES, Loretta; SHIN, Hyun Bang y LÓPEZ-MORALES, Ernesto (2016). Planetary Gentrification. Cambridge: Polity Press.

LEES, Loretta; SLATER, Tom y WYLY, Elvin (2008). Gentrification. Londres: Routledge.

LODA, Mirella; BONATI, Sara y PUTTILLI, Matteo (2020). «History to eat. The foodification of the historic centre of Florence». Cities, 103. https://doi.org/10.1016/j.cities.2020.102746

LOSA, José Luis (4 de enero de 2021). «Sevilla liderará la apertura de hoteles en España en 2021». El Confidencial. Recuperado de https://www.elconfidencial.com/espana/andalucia/2021-01-04/sevilla-liderara-la-apertura-de-hoteles-en-espana-en-2021_2892255 [consulta: 5 de diciembre de 2022].

MERCADO ALONSO, Inmaculada y FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso (2018). «Percepciones y valoraciones sociales del paisaje en destinos turísticos. Análisis de la ciudad de Sevilla a través de técnicas de investigación cualitativas». Cuadernos de Turismo, 42, 355-383. https://doi.org/10.6018/turismo.42.16

MÍNGUEZ, Carmen; PIÑEIRA, María José y FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso (2019). «Social Vulnerability and Touristification of Historic Centers». Sustainability, 11 (16). https://doi.org/10.3390/su11164478

MONFORTE, Pepe (2022). «La Calentería de la Alfalfa ya está abierta en Gelves». Cosas de Comé. Diario de Sevilla. Recuperado de https://sevilla.cosasdecome.es/la-calenteria-de-la-alfalfa-ya-esta-abierta-en-gelves/ [consulta: 21 de junio de 2022].

MORDUE, Tom (2017). «New urban tourism and new urban citizenship: researching the creation and management of postmodern urban public space». International Journal of Tourism Cities, 3 (4), 399-405. https://doi.org/10.1108/IJTC-04-2017-0025

MUÑOZ, Francesc (2008). Urbanalización. Paisajes comunes, lugares globales. Barcelona: Gustavo Gili.

ÖZDEMIR, Dilek y SELÇUK, İrem (2017). «From pedestrianisation to commercial gentrification: The case of Kadıköy in Istanbul». Cities, 65, 10-23. https://doi.org/10.1016/J.CITIES.2017.02.008

PARRALEJO, Julio-José y DÍAZ-PARRA Ibán (2021). «Gentrification and Touristification in the Central Urban Areas of Seville and Cádiz». Urban Science, 5 (2). https://doi.org/10.3390/urbansci5020040

PIMENTEL DE OLIVEIRA, Danielle y PITARCH GARRIDO, María Dolores (2020). «Midiendo la sostenibilidad en territorios turísticos: la aportación de la población residente». En: PONS, Guillem X.; BLANCO-ROMERO, Asunción; NAVALÓN-GARCÍA, Rosario; TROITIÑO-TORRALBA, Libertad y BLÁZQUEZ-SALOM, Macià (eds.). Sostenibilidad turística: overtourism vs undertourism. Palma de Mallorca: Societat d’Història Natural de les Balears, 187-196.

PUCHE-RUIZ, María del Carmen y FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso (2019). «Iconic architecture or theme park? Seville’s cinematographic reinvention for tourism purposes (1914-1930)». En: GRAVARI-BARBAS, Maria; GRABURN, Nelson y STASZAK, Jean-François (eds.). Tourism Fictions, Simulacra and Virtualities. Londres: Routledge, 86-104.

ROMERO RENAU, Luis y LARA MARTÍN, Laura (2015). «De barrio-problema a barrio de moda: gentrificación comercial en Russa-fa, El “Soho” valenciano». Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 35 (1), 187-212. https://doi.org/10.5209/REV_AGUC.2015.V35.N1.48969

SEQUERA, Jorge; NOFRE, Jordi; DÍAZ-PARRA, Ibán; GIL, Javier; YRIGOY, Ismael; MANSILLA, José y SÁNCHEZ, Sheila (2022). «The impact of COVID-19 on the short-term rental market in Spain: Towards flexibilization?». Cities, 130. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103912

SERRANO, Laura; SIANES, Antonio y ARIZA-MONTES, Antonio (2020). «Understanding the Implementation of Airbnb in Urban Contexts: Towards a Categorization of European Cities». Land, 9 (12). https://doi.org/10.3390/land9120522

SILVA GRAÇA, Miguel Farinha dos Santos (2012). «Shopping (&) Center: sobre el consumo, la ciudad y los centros comerciales en Portugal y Europa». Ciudades, 15. https://doi.org/10.24197/ciudades.15.2012.257-268

SIMÓ LÓPEZ, Meritxell; CASELLAS, Antònia y AVELLANEDA, Pau (2018). «Comercio minorista y peatonalización: evolución y adaptación en la ciudad costera de Malgrat de Mar (Barcelona)». Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 38 (1), 219-238. https://doi.org/10.5209/AGUC.60476

SMITH, Neil (1996). The New Urban Frontier: Gentrification and the Revanchist City. Londres: Routledge.

SMITH, Neil (2002). «New globalism, new urbanism: Gentrification as global urban strategy». Antipode, 34 (3), 427-450. https://doi.org/10.1111/1467-8330.00249

SOMOZA-MEDINA, Xosé y LÓPEZ-GONZÁLEZ, Alejandro (2017). «Crisis, comercio y ciudad. Cambios en la actividad comercial y el consumo en España». Revista de Estudios Andaluces, 34 (1), 293-320. https://doi.org/10.12795/rea.2017.i34.10

SORANDO ORTÍN, Daniel y ARDURA URQUIAGA, Álvaro (2018). «Procesos y dinámicas de gentrificación en las ciudades españolas». Papers: Regió Metropolitana de Barcelona. Territori, Estratègies, Planejament, 60, 34-47.

SORKIN, Michael (1992). Variations on a Theme Park: The New American City and the End of Public Space. Nueva York: Hill and Wang.

VAHÍ SERRANO, Amalia (2003). «Sobre las pautas de localización de las nuevas formas comerciales y servicios: el caso de las franquicias en Sevilla y su aglomeración urbana». En: GARCÍA GÓMEZ, Antonio; LÓPEZ LARA, Enrique; MIRANDA BONILLA, José; NAVARRO LUNA, Javier y POSADA SIMEÓN, José Carlos (eds.). Servicios y transportes en el desarrollo territorial de España. Sevilla: Universidad de Sevilla y Asociación de Geógrafos Españoles, 199-211.

VALLEJO, Ismael y MÁRQUEZ, Joaquín (2014). «SIGCOMSE: un sistema de información geográfica aplicado al comercio en la ciudad de Sevilla». GeoFocus. Revista Internacional de Ciencia y Tecnología de la Información Geográfica, 6, 28-38.

VÁZQUEZ, Candela (2022). «Cierra la calentería de la Alfalfa tras más de 80 años en activo». ABC de Sevilla. Recuperado de https://sevilla.abc.es/sevilla/sevi-cierra-calenteria-alfalfa-tras-mas-80-anos-activo-202202141537_noticia.html [consulta: 21 de junio de 2022].

VILLAR LAMA, Arsenio y FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso (2017). «Reconstruir la historia del turismo a través de la prensa: la evolución del espacio turístico de Sevilla (1915-2015)». Cuadernos Geográficos, 56 (1), 290-321.

ZUKIN, Sharon; TRUJILLO, Valerie; FRASE, Peter; JACKSON, Danielle; RECUBER, Tim y WALKER, Abraham (2009). «New Retail Capital and Neighborhood Change: Boutiques and Gentrification in New York City». City & Community, 8 (1), 47-64. https://doi.org/10.1111/j.1540-6040.2009.01269.x

Publicades

30-03-2023

Com citar

Ruiz Romera, A., García Martín, M., Villar Lama, A., & Fernández Tabales, A. (2023). De ferreteria a gastrobar: anàlisi de la turistificació comercial en centres històrics. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 69(2), 385–409. https://doi.org/10.5565/rev/dag.762

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.