Women’s initiatives: entrepreneurship and opportunities in the rural areas of Castile and Leon

Authors

Abstract

For decades women have struggled to find their place in the labour market. The option of promoting entrepreneurship as an alternative to the precariousness and as a possibility of finding labour niches in accordance with their skills and needs has become a real alternative in all rural areas. We analyze here the case of Castile and Leon, with large rural areas, as an example to understand these dynamics in territories where women’s struggle is even harder than in other groups or in other territories. The objective of this article is to see, within the framework of what supposes female entrepreneurship in rural areas, the economic and social initiatives that women are launching in the rural environment. In this context, despite its abandonment and decay, they can still exploit and take advantage of major endogenous resources. Based on the 2011 population census and through field work, we have carried out a diagnosis of the situation of the rural women’s workforce; in a second stage, we analyze self-employment initiatives and establish the typologies of entrepreneurs and the characteristics of their initiatives, highlighting the profile of the new inhabitants and their orientation towards professional services and rural tourism activities.

Keywords

rural woman, feminine employment, rural employment, opportunity, Castile and Leon

References

AGUILASOCHO MONTOYA, D. (2006). Familias y empresas. La creación de casas rurales en el marco del turismo rural. Tarragona:Universitat Rovira i Virgili. Tesis doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/8810 [consulta: 17 de agosto de 2014].

ANDERSSON, K. et al. (2009). «Farmers, businessmen or green entrepreneurs? Producers of new rural goods and services in rural areas under urban pressure», Journal of Environmental Policy & Planning, 11 (1), 29-43.

ALARIO, M. (dir. y coord.) (2004). Las mujeres en el medio rural de Castilla y León. Valladolid. Consejo Económico y Social de Castilla y León. Informe técnico a iniciativa propia IIP1/04.

— (2011). Evolución de la inserción laboral de las mujeres en Castilla y León. Consejo Económico y Social de Castilla y León. Valladolid. Informe técnico a iniciativa propia IIP2/11.

ALARIO, M. y MORALES, E. (2012). «Nuevos pobladores, nuevas funciones, nuevos paisajes: emprendedoras y turismo rural en Castilla y León». Investigando en Rural. Actas del XVI Coloquio de Geografía Rural de Sevilla, 53-62.

BAYLLINA, M. (2004). «Metodología para el estudio de las mujeres y la sociedad rural», Estudios Geográficos, 65, 5-28.

BAUMGARTNER, D. et al. (2013). «What Kind of Entrepreneurship Drives Regional Development in European Non-core Regions? A Literature Review on Empirical Entrepreneurship Research», European Planning Studies, 21 (8), 1095-1127.

CANO, E. (2011). «El papel de las mujeres en la agricultura ecológica de Castilla y León». EN: VÁZQUEZ BERMÚDEZ, I. (coord.), Logros y retos. Actas de III Congreso Universitario Nacional «Investigación y género, 211-220.

GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR (2013). Informe GEM Castilla y León. Director ejecutivo: Mariano Nieto. Universidad de León, CISE, Iberdrola, Fgulem.

— (2014). Informe GEM España. Red Española de Estudios Regionales, CISE, Santander Universidades, Fundación Rafael del Pino, Salamanca.

KARSTEN, L. y MEERTENS, D. (1992). «La geografía del género: sobre la visibilidad, identidad y relaciones de poder», Documents d’Anàlisi Geográfica, 19, 181-193.

LORDKIPANIDZE, M. et al. (2005). «The entrepreneurship factor in sustainable tourism development», Journal of Cleaner Production, 13 (8), 787-798.

MARM (2011). Diagnóstico de la igualdad de género en el medio rural. Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente

— (2013). Medio rural: trabajando en femenino. Madrid: Ministeriode Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.

MORALES, E. (2015). Los nuevos pobladores en el medio rural de Castilla y León. Valladolid: Universidad de Valladolid. Tesis doctoral.

PATO, L. (2015). Rural entrepreneurship and innovation: some successful women’s initiatives. Louvain-la-Neuve: European Regional Science Association (ERSA), 13.

PULEO, A. (2011). Ecofeminismo, para otro mundo posible. Valencia: Cátedra – Universidad de Valencia – Instituto de la Mujer.

RODRÍGUEZ, M.ª R. (2013). «Estrategias de emprendimiento y emociones de mujeres empresarias: propuestas innovadoras en el contexto económico andaluz». XI Congreso Español de Sociología. https://www.researchgate.net/publication/256474606_Estrategias_de_emprendimiento_y_emociones_de_mujeres_empresarias_propuestas_innovadoras_en_el_contexto_economico_andaluz [consulta: mayo 2013].

RUIZ, J. y GARCÍA, C. (2013). El fenómeno emprendedor y la convergencia norte-sur en Europa: evidencias del Observatorio GEM». Revista de Economía Mundial 35, 21-45.

SABATÉ, A.; RODRÍGUEZ J. M.ª y DÍAZ; M.ª A. (2010). Mujeres, espacio y sociedad. Hacia una geografía del género. Madrid. Síntesis.

SAMPEDRO, R. y CAMARERO RIOJA, L. (2007). «Mujeres empresarias en la España rural. El sujeto pendiente del desarrollo». Revista Internacional de Sociología LXV, 48, 121-146.

Author Biography

Milagros Alario Trigueros, Universidad de Valladolid. Departamento de Geografía

Profesora Titutar de Análisis Geográfico Regional en el Dpto de Geografía de la Universidad de Valladolid

Published

2016-09-22

How to Cite

Alario Trigueros, M., & Morales Prieto, E. (2016). Women’s initiatives: entrepreneurship and opportunities in the rural areas of Castile and Leon. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 62(3), 613–637. https://doi.org/10.5565/rev/dag.369

Downloads

Download data is not yet available.