Acadèmia i igualtat de gènere: només un miratge?

Autors/ores

  • Hermínia Pujol Estragués
  • Anna Ortiz Guitart

Resum

L’article fa un repàs dels treballs sobre les desigualtats d’accés, promoció i productivitat científica entre homes i dones dins la universitat, una de les institucions amb més pes social i, per tant, un referent i un reflex dels fenòmens que tenen lloc en molts d’altres àmbits de la nostra societat. Diferents disciplines, entre elles la geografia, han abordat aquest tema buscant explicacions i creant un cert debat al seu entorn. Factors sociodemogràfics, culturals i històrics perviuen malgrat les recents mesures a favor de la igualtat de gènere i l’equitat en el món acadèmic. El massiu accés de les dones, com a estudiants, a la universitat no ha estat seguit per un increment semblant en tant que docents o investigadores, i aquestes s’han trobat amb importants entrebancs per aconseguir la consolidació laboral, atès que, per ascendir, han hagut d’assumir models clarament masculins, amb importants costos diferencials respecte als homes.

Paraules clau

gènere, igualtat, educació superior, geografia

Referències

ÁLVAREZ LIRES, María; PÉREZ RODRÍGUEZ, Uxío (2008). «¿Evolución o revolución? Ciencia moderna-tecnociencia y cambios producidos en la situación de las mujeres ». Estudios iberoamericanos de género en Ciencia, Tecnología y Salud. Saragossa: Prensas Universitarias de Zaragoza, p. 247-254.

BECKWITH, Karen (1977). «The status of women professionals in Geography». The Professional Geographer, 4(29), p. 404-405.

BENSCHOP, Yvonne; BROUNS, Margo (2003). «Crumbling ivory towers: Academic organizing and its gender effects». Gender, Work and Organization, 10(2), p. 194-212.

BERMAN, Mildred (1977a). «Facts and attitudes on discrimination as perceived by AAG members: Survey results». The Professional Geographer, 1(29), p. 71-80.

BERMAN, Mildred (1977b). «A response to the Wolf who cried Wolf». The Professional Geographer, 4(29), p. 402-404.

BERNARD, Jessie (1964). Academic women. Pennsylvania: University Park.

BLACKSTONE, T.; FULTON, O. (1974). «Men and women academics». Higher Education, 3, p. 119-140.

BRACKEN, Louise; MAWDSLEY, Emma (2004). «Muddy glee: Rounding out the picture of women and physical geography fieldwork». Area, 36, 3, p. 280-286.

BLUMEN, Orna (2002). «Women’s professional choice in Geography: National sentiments and national exclusion». Women’s Studies International Forum, 25(5), p. 555-571.

BLUMEN, Orna; BAR-GAL, Yoram (2006). «The academic conference and the status of women: The Annual Meetings of the Israeli Geographical Society». The Professional Geographer, 58, 3, p. 341-355.

BRINEGAR, Sarah J. (2001). «Female representation in the discipline of geography». Journal of Geography in Higher Education, 3 (25), p. 311-320.

BROOKS, Ann (1997). Academic women. The society for research into higher education. Bristol (EUA): Open University Press i SRHE, 174 p.

BUEHLER, Elisabeth; BAECHLI, Karin (2007). «From migration der fraus aus berggebieten to gender and sustainable development: dynamics in the field of gender and geography in Switzerland and in the German-speaking context». Belgeo, 3, p. 275-299.

CARREÑO, Antonieta; FABRA, Maria Lluïsa; LLORET, Caterina; PALLEJÀ, Mercè; PASTOR, Chei; PÉREZ DE LARA, Núria (1998). La carrera de les professores universitàries. Bellaterra: Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, 189 p.

COLE, Jonathan R.; ZUCKERMAN, Harriet (1987). «Marriage, motherhood and research performance in science». Scientific American, 255, p. 119-125.

CRETON, Dominique (2007). «Gender issues in French geography». Belgeo, 3, p. 313-322.

DAVIS, Diane E.; ASTIN, Helen S. (1990). «Life cycle, career patterns and gender stratification in academe: Breaking myths and exposing truths», a Suzzanne S. LIE i Virginia, E. O’LEARY. Storming the tower: Women in the Academic World. Nova York: Nicholas Publishing, p. 89-107.

DEEM, Rosemary (2003). «Gender, organizational cultures and the practices of manager-academics in UK universities». Gender, Work and Organization, 10(2), p. 239-259.

DROOLEEVER, Joos (2004). «Gender representation and participation in Dutch Human Geography Departments». Journal of Geography in Higher Education, 28(1), p. 133-141.

DUMAYNE-PEATY, Lisa; WELLENS, Jane (1998). «Gender and physical geography in the United Kingdom». Area, 3(30), p. 197-205.

FALCONER, Karen (2000). «Women in geography in the 21th century. Introductory remarks: structure, agency and women geographers in academia at the end long twentieth century». The Professional Geographer, 52(4), p. 697-702.

FALKENBERG, Joyce (2003). «Decreasing numbers at increasing levels: An investigation of the gender imbalance at NHH» (Norwergian School of Economics and Business Administration). Gender, Work and Organization, 10(2), p. 175-193.

FINCH, Janet (2003). «Foreword: why be interested in women’s position in academe?». Gender, Work and Organization, 10(2), p. 133-153.

GARCÍA DE CORTÁZAR, Marisa; GARCÍA DE LEÓN, María Antonia (1997). Mujeres en minoría: Una investigación sociológica sobre las catedráticas de universidad en España. Centro de Investigaciones Sociológicas. Col·lecció Opiniones y Actitudes, 16, 88 p.

GARCIA RAMON, M. Dolors; CASTAÑER, Margarita (1988). «Women and Geography in Spanish Universities». Professional Geographer, 40(3), p. 307-345.

GARCIA RAMON, Maria Dolors; NOGUÉ I FONT, Joan; ALBET I MAS, Abel (1992). «La práctica de la geografía en España (1940-1990)», a Innovación metodológica y trayectorias individuales en la geografía académica española. Barcelona: Oikos-Tau. Col·lecció Estudios Geográficos, 250 p.

GARCIA RAMON, Maria Dolors; PUJOL, Herminia (2004). «Gender representation in academic geography in Catalonia (Spain)». Journal of Geography in Higher Education, 28 (1), p. 111-119.

GOLLEDGE, Reginald G.; HALPERIN, William C. (1983). «On the status of women in geography». The Professional Geographer, 2(35), p. 214-218.

HANSON, Susan (2000). «Networking». The Professional Geographer, 4(52), p. 751-758.

HANSON, Susan (2007). «Service as subversive activity: on the centrality of service to an academic career». Gender, Place and Culture, 14(1), p. 29-34.

IMARISIO, Caterina Simonetta (2007). «Il genere nella geografia accademica italiana», a DANSERO, Egidio; DI MEGLIO, Giovanna; DONINI, Elisabetta; GOVERNA, Francesca (eds.). Geografia, Società, Politica: La ricerca in geografia come impegno sociale. Torí: Franco Angeli, p. 215-231.

IZQUIERDO, María Jesús (2008). «Androcentrismo y promoción de las mujeres en la universidad», a Mujeres en la alta dirección: La carrera profesional de las mujeres en la empresa, la administración y la universidad. Madrid: Instituto de la Mujer, p. 69-79.

KNIGHTS, David; RICHARDS, Wendy (2003). «Sex discrimination in UK academia». Gender, Work and Organization, 10(2), p. 213-238.

LEE, David R. (1990). «The status of women in geography: things change, things remain the same». The Professional Geographer, 2(42), p. 202-211.

LEFFLER, Kay E. (1965). The role of women in geography in the United States. Norman: University of Oklahoma. Tesi doctoral.

LLUCH, Enric; ALBET, Abel i altres (1998). Reports de la recerca a Catalunya: Geografia i Demografia. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 64 p.

MARTÍNEZ COSTA, Carme (2008). «El acceso a la cátedra en las politécnicas», a Mujeres en la alta dirección: La carrera profesional de las mujeres en la empresa, la administración y la universidad. Madrid: Instituto de la Mujer, p. 79-88.

MCDOWELL, Linda (1979). «Women in British Geography». Area, 2(11), p. 151-154.

MCDOWELL, Linda; PEAKE, Linda (1990). «Women in British Geography Revisited: or the same old story». Journal of Geography in Higher Education, 1(14), p. 19-30.

MIYARES, Alicia (2008). «De catedráticas a rectoras ¿Dónde están las mujeres?», a Mujeres en la alta dirección: La carrera profesional de las mujeres en la empresa, la administración y la universidad. Madrid: Instituto de la Mujer, p. 64-69.

MOMSEN, Janet (1980). «Women in Canadian Geography». Professional Geographer, 3(32), p. 365-369.

MONK, Janice, DROOLEEVER FORTUIJN, Joos; RALEIGH, Clionadh (2004). «The representation of women in Academia Geography contexts, climate and curricula». Journal of Geography in Higher Education, 28(1), p. 83-90.

MORLEY, Louise (2006). «Including women: Gender in commonwealth higher education». Women’s Studies International Forum, 29, p. 539-542.

ÖZGÜÇ, Nazmiye (2006). «Gender representation in academic geography in Turkey». Comunicació presentada al seminari internacional Geography and Gender Worldwide: Contesting Angloamerican Hegemony. Bellaterra, 22-25 de febrer de 2006.

PALOMBA, Rossella (2000). «Ricerca, sostantivo maschile», a Rossella PALOMBA (ed.). Figlie di Minerva: Il primo rapporto sulle carriere femminili negli enti pubblici di ricerca italiani. Milà: Franco Angeli, p. 9-14.

PÉREZ SEDEÑO, Eulalia i altres (2008). La situación de las mujeres en el sistema educativo de ciencia y tecnología en España y su contexto internacional. Programa de análisis y estudios de acciones destinadas a la mejora de la calidad de la enseñanza superior y de actividades del profesorado universitario (REF: S2/EA2003-0031), 207 p. [en línia]. <http://www.usc.es/smucea/IMG/pdf/EA2003-0031.pdf>

RAMIRO, Enric (2005). «Discriminació de la dona a les revistes de geografia valencianes. Estudi bibliomètric». Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 59, p. 131-155.

RODER, Wolf (1977). «An alternative interpretation of men and women in Geography». The Professional Geographer, 4(29), p. 396-400.

RUBIN, Barbara (1979). «Women in geography revisited: present status, new options». The Professional Geographer, 2(31), p. 125-134.

SCHNEIDER, Alison (1998). «Why don’t women publish as much as men». The Chronicle of Higher Education, 3(45), p. 14-16.

SIMELIO, Nuria; ROVETTO, Florencia (2008). «La mujer joven en la universidad ¿Una doble discriminación?». Actas del I Congreso Internacional sobre Sesgo de Género y Desigualdades en la Evaluación de la Calidad Académica. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, p. 21-33.

SONNERT, Gerhard; HOLTON, Gerald (1996). «Careers patterns of women and men in Sciences». American Scientist, 84, p. 63-71.

TIMAR, Judit; JELENSZKYNÉ, Ildikó Fábián (2004). «Female representation in the higher education of geography in Hungary». Journal of Higher Education, 28(1), p. 101-110.

TOMÀS, Marina; DURAN, María del Mar; GUILLAMÓN, Cristina (2008). «La implicación de las profesoras en la gestión universitaria». Actas del I Congreso Internacional sobre Sesgo de Género y Desigualdades en la Evaluación de la Calidad Académica. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, p. 195-205.

UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE BARCELONA (2008). Primer Pla d’Acció per a la Igualtat entre Dones i Homes a la UAB, 2006 [en línia]. <http://publicacions.uab.es/cd/tot/cat/pla_igualtat_homes_i_dones.pdf>

UNTERHALTER, Elaine (2006). «New times and new vocabularies: theorising and evaluating gender equality in Commonwealth higher education». Women’s Studies International Forum, 29, p. 620-628.

VILARROYA, Anna; BARRIOS, Maite; BORREGO, Ángel; FRÍAS, Amparo (2008). «La obtención del doctorado en España: un análisis de género». Actas del I Congreso Internacional sobre Sesgo de Género y Desigualdades en la Evaluación de la Calidad Académica. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, p. 157-165.

WILLIAMS, G. L.; BLACKSTONE, T. A. V.; METCALF, D. (1974). The Academic Labour Market. Amsterdam: Elsevier.

WILSON, F.; NUTLEY, S. (2003). «A critical look at staff appraisal: The case of women in Scottish Universities». Gender, Work and Organization, 10(3), p. 301-319.

WINKLER, Julie A. (2000). «Faculty reappointment, tenure, and promotion: Barriers for women». The Professional Geographer, 4(52), p. 737-750.

WOOD, Glenice J.; NEWTON, Janice (2006). «Childlessness and women managers: “Choice”, context and discourses». Gender, Work and Organization, 13(4), p. 338-358.

YENTSCH, C. M.; SINDERMANN, C. J. (1992). The woman scientist: meeting the challenges for a successful career. New York: Plenum Press.

ZELINSKY, Wilbur (1973a). «The Strange Case of the Missing Female Geographer». The Professional Geographer, 2(25), p. 101-105.

ZELINSKY, Wilbur (1973b). «Women in Geography: a brief factual account». The Professional Geographer, 2(25), p. 151-165.

ZELINSKY, Wilbur (1977). «Vive la différence géographique? Futher thoughts on Geography as a male preserve». The Professional Geographer, 4(29), p. 400-402.

ZELINSKY, Wilbur; MONK, Janice; HANSON, Susan (1982). «Women and Geography: a review and prospectus». Progress in Human Geography, 3(6), p. 317-366.

Publicades

15-09-2009

Com citar

Pujol Estragués, H., & Ortiz Guitart, A. (2009). Acadèmia i igualtat de gènere: només un miratge?. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 55, 129–145. https://doi.org/10.5565/rev/dag.972

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.