El rol dels problemes en l’elaboració de continguts escolars de geografia. Reflexions des de la reforma educativa a l’Argentina

Autors/ores

  • Hortensia Castro National University of Central Buenos Aires
  • Sandra Minvielle National University of Central Buenos Aires

Resum

En geografia, cada vegada més s’invoca la necessitat d’organitzar continguts escolars al voltant de problemes, bàsicament com una eina per atorgar significativitat o relleu als continguts i garantir-ne, així, el caràcter innovador. A l’Argentina, això és particularment evident a partir de la reforma educativa de l’any 1994, almenys des dels dissenys curriculars i altres materials connexos de les principals jurisdiccions educatives subnacionals. Ara bé, quin sentit del terme «problema» s’està invocant i quines derivacions presenta?; en termes més propositius: què implica la construcció de continguts escolars de geografia al voltant de problemes? En primer lloc, es distingiran i s’analitzaran en aquest article alguns dels sentits principals del terme «problema» presents en la selecció i/o l’elaboració de continguts escolars: com a referent d’un conflicte social, com a estratègia didàctica i com a organització teoricoconceptual d’un tema. En segon lloc, s’indagarà en les potencialitats d’aquesta darrera accepció per construir continguts escolars i es presentaran algunes eines per operacionalitzar-los.

Paraules clau

ensenyament, geografia, reforma educativa, problemes, problematització

Referències

AISENBERG, Beatriz y ALDEROQUI, Silvia (1995). Didáctica de las ciencias sociales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós.

ALONSO, M. E. et al. (1990). «La historia y la geografía en la escuela media». Realidad Económica, 96.

ARANGO VILA-BELDA, Joaquín (2004). «La población mundial». En: ROMERO, Juan (coord.). Geografía humana: Procesos, riesgos e incertidumbres en un mundo globalizado. Barcelona: Ariel, 55-99.

ARGENTINA. GOBIERNO DE LA CIUDAD AUTÓNOMA DE BUENOS AIRES (2001). Aportes para el debate curricular: Enseñanza de Ciencias Sociales 1 y 2. Formación Docente.

Trayecto de Formación Centrado en la Enseñanza en el Nivel Primario. Buenos Aires: Secretaría de Educación. Dirección de Currícula. http://www.buenosaires.gov.ar/areas/educacion/curricula/fdocente.php?menu_id=20709 [consulta: 11 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. GOBIERNO DE LA CIUDAD AUTÓNOMA DE BUENOS AIRES (2004). Diseño curricular para la Escuela Primaria/EGB. Segundo Ciclo, tomo I. Buenos Aires: GCBA. Secretaría de Educación. Dirección de Currícula. http://www.buenosaires.gov.ar/areas/educacion/curricula/primaria.php?menu_id=20709 [consulta: 11 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. GOBIERNO DE LA CIUDAD AUTÓNOMA DE BUENOS AIRES (2006). Geografía: Problemáticas ambientales a diferentes escalas. Serie Aportes para la Enseñanza. Nivel Medio. Buenos Aires: GCBA. Ministerio de Educación. http://www.buenosaires.gov.ar/areas/educacion/curricula/serie_aportes.php?menu_id=20709 [consulta: 11 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. GOBIERNO DE LA CIUDAD AUTÓNOMA DE BUENOS AIRES (2007). Geografía: Relaciones entre estados: el caso de las plantas de celulosa en Fray Bentos. Serie Aportes para la Enseñanza. Nivel Medio. Buenos Aires: GCBA. Ministerio de Educación. http://www.buenosaires.gov.ar/areas/educacion/curricula/serie_aportes.php? menu_id=20709 [consulta: 11 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2003). Propuestas para el aula. EGB 3. Ciencias Sociales. Introducción y propuesta nº 1. Buenos Aires: MCyEN.

ARGENTINA. MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN DE LA NACIÓN. CONSEJO FEDERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN (1994). Orientaciones generales para acordar los contenidos básicos comunes. Buenos Aires. http://www.me.gov.ar/consejo/documentos/doca6.pdf [consulta: 18 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN DE LA NACIÓN. CONSEJO FEDERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN (1995). Contenidos básicos comunes para la Educación General Básica. http://www.me.gov.ar/curriform/pub_cbc.html [consulta: 22 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN DE LA NACIÓN. CONSEJO FEDERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN (1997). Contenidos básicos para la Educación Polimodal. Buenos Aires. http://www.me.gov.ar/curriform/pub_cbc.html [consulta: 22 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CIENCIA Y TECNOLOGÍA DE LA NACIÓN (2006). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Ciencias Sociales. 3r ciclo EGB. Nivel Medio. Buenos Aires: Consejo Federal de Cultura y Educación. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. http://www.me.gov.ar/curriform/nap.html [consulta: 18 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CIENCIA Y TECNOLOGÍA DE LA NACIÓN (2007). Cuadernos para el Aula. Ciencias Sociales 5. NAP Segundo Ciclo EGB. Nivel Primario. Buenos Aires. http://www.me.gov.ar/curriform/nap.html [consulta: 18 de diciembre de 2008].

ARGENTINA. PROVINCIA DE BUENOS AIRES (1999). Diseño curricular: Educación Inicial y Educación General Básica, tomo II. La Plata: Ministerio de Educación de la Provincia de Buenos Aires.

ARGENTINA. PROVINCIA DE BUENOS AIRES (1999). Documento curricular «B» 1. Ciencias Sociales. La Plata: Subsecretaría de Educación.

BEJAR, María Dolores (1995). «Los contenidos básicos comunes de Ciencias Sociales para la Educación General Básica». Entrepasados, año V, número 8.

BENEJAM, Pilar y PAGÈS, Joan (coords.) (1997). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació. Universitat de Barcelona / Horsori.

BENEJAM, Pilar et al. (2002). Las Ciencias Sociales: concepciones y procedimientos. Caracas: Laboratorio Educativo.

BLANCO, Jorge; FERNÁNDEZ CASO, María Victoria; GUREVICH, Raquel y TOBÍO, Omar (1995). Notas sobre la enseñanza de una Geografía renovada. Buenos Aires: Aique / Transformación.

CALDERÓN MORILLÓN, Oscar y DOMÍNGUEZ PEÑA, Concepción (2008). Migración laboral mexicana: la necesidad de la regulación laboral trasnacional. México: Fundación Friedrich Ebert. http://www.fesmex.org [consulta: 29 de enero de 2009].

CANALES CERÓN, A. (2001). «Factores demográficos del asentamiento y la circularidad en la migración México-Estados Unidos». Notas de Población, 72, 123-158.

CARBONE, Graciela (2004). Escuela, medios de comunicación social y transposiciones. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

DURAND, Jorge y MASSEY, Douglas S. (2003). Clandestinos Migración México-Estados Unidos en los albores del siglo XXI. Colección América Latina y el Nuevo Orden Mundial. México: Miguel Ángel Porrua, UAZ.

ESCOLAR, Cora (2000). «La investigación en Geografía. Epistemología de la construcción de datos». En: ESCOLAR, Cora (comp.). Topografías de la investigación: Métodos, espacios y prácticas profesionales. Buenos Aires: Eudeba, 179-186.

FEDICARIA (2008). Ciudadanía, políticas de la cultura y usos públicos de la escuela. Documentos para el debate. XII Encuentro de la Federación Icaria. Sevilla: Universidad de Sevilla.

FERNÁNDEZ CASO, María Victoria (2008). «Geografía y formación ciudadana en el nuevo milenio: elementos para una transmisión significativa de contenidos escolares». Diez años de cambios en el Mundo, en la Geografía y en las Ciencias Sociales, 1999-2008. Actas del X Coloquio Internacional de Geocrítica. Universidad de Barcelona, 26-30 de mayo de 2008. http://www.ub.es/geocrit/-xcol/196.htm [consulta: 6 de enero de 2009].

FERNÁNDEZ CASO, María Victoria (coord.) (2007). Geografía y territorios en transformación. Nuevos temas para pensar la enseñanza. Buenos Aires: Novedades Educativas.

FERNÁNDEZ CASO, Victoria y GUREVICH, Raquel (2003). «Principales problemas socioterritoriales y una propuesta de recorridos didácticos». Iber, 35, 6-12.

FINOCCHIO, Silvia et al. (1993). Enseñar ciencias sociales. Buenos Aires: Troquel Educación (Serie Flacso Acción).

GARCÍA CANCLINI, Néstor (1995). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Sudamericana.

GARCÍA CANCLINI, Néstor (1999). «Narrativas sobre fronteras móviles entre Estados Unidos y América Latina». En: LACARRIEU, M. (comp.). La dinámica global / local. Cultura y comunicaciones: nuevos desafíos. Buenos Aires: CICCUS / La Crujía.

GARCÍA CANCLINI, Néstor (2000). «¿De qué lado estás? Metáforas de la frontera de México-Estados Unidos». En: GRIMSON, A. (comp.). Fronteras, naciones e identidades: La periferia como centro. Buenos Aires: CICCUS / La Crujía."

GONZÁLEZ TORRES, Armando (2003). «Multiculturalismo y “estéticas de los confines”». En: PERUCHO, Javier (comp.). Estéticas de los confines. Expresiones culturales en la frontera norte. México D.F.: Verdehalago, 133-144.

GUREVICH, Raquel (2005). Sociedades y territorios en tiempos contemporáneos: Una introducción a la enseñanza de la Geografía. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

HERRERO FABREGAT, Clemente (1995). Geografía y educación: sugerencias didácticas. Madrid: Huerga & Fierro Editores.

IZCARA PALACIOS, Simón Pedro y ANDRADE RUBIO, Karla Lorena (2004). «Inmigración y trabajo irregular en la agricultura: trabajadores tamaulipecos en Estados Unidos y jornaleros magrebíes en Andalucía». Mundo Agrario. Revista de estudios rurales, 8. http://www.scielo.org.ar [consulta: 1 de febrero de 2009].

LIVINGSTONE, David (1996). The Geographical Tradition: Episodes in the History of a Contested Enterprise. Cambridge: Blackwell Publishers.

LOZANO ASCENCIO, Fernando (2001). «Nuevos orígenes de la migración mexicana a los Estados Unidos: migrantes urbanos versus migrantes rurales». Scripta Nova, 94 (14). Universidad de Barcelona. http://www.ub.es/geocrit/sn-94-14.htm

LUCAS, Javier de (2006). «Los desplazados forzosos en el mundo y sus derechos sobre las políticas de inmigración y asilo». En: NOGUÉ, Joan y ROMERO, J. (eds.). Las otras geografías. Valencia: Tirant Lo Blanch, 139-156.

MASSEY, Douglas S. et al. (1993). «Theories of international migration: a review and appraisal». Population and Development Review, 19 (3), 431-466.

MÉRENNE-SCHOUMAKER, Bernadette (2006). «La enseñanza de la geografía». En: LINDÓN, Alicia y HIERNAUX, Daniel (dirs.). Tratado de Geografía Humana. Barcelona: Anthropos Editorial y Universidad Autónoma Metropolitana. Iztapalapa, 628-643.

MORO, Javier (2000). «Problemas de agenda y problemas de investigación». En: ESCOLAR, Cora (comp.). Topografías de la investigación: Métodos, espacios y prácticas profesionales. Buenos Aires: Eudeba, 113-140.

NOGUÉ, Joan y ALBET, Abel (2004). «Cartografía de los cambios sociales y culturales». En: ROMERO, Juan (coord.). Geografía humana. Procesos, riesgos e incertidumbres en un mundo globalizado. Barcelona: Ariel, 159-202.

RODRÍGUEZ LESTEGÁS, Francisco (2002). «Concebir la geografía escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina al servicio de la cultura escolar». Boletín de la AGE, 33, 173-186.

SOUTO GONZÁLEZ, Xose Manuel (1998). Didáctica de la Geografía: Problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona: Ediciones del Serbal.

TODOROV, Tzvetan (2000). Nosotros y los otros: reflexión sobre la diversidad humana. México: Siglo XXI.

Publicades

05-05-2010

Com citar

Castro, H., & Minvielle, S. (2010). El rol dels problemes en l’elaboració de continguts escolars de geografia. Reflexions des de la reforma educativa a l’Argentina. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 56(2), 267–286. https://doi.org/10.5565/rev/dag.858

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.