L'impacte del Túnel i l'Autovia de Vallvidrera en el territori : un exemple de geografia aplicada
Resum
En aquesta investigació, realitzada per l’Institut d’Estudis Metropolitans de Barcelona, es mesura l’impacte que representaria la construcció del túnel de Vallvidrera i de l’autopista a Terrassa, així com les connexions necessàries amb la trama urbana de la ciutat de Barcelona i la xarxa bàsica entre les poblacions de la comarca del Vallès Occidental. L’obstacle a superar és la serra de Collserola, que forma part de la Serralada Litoral catalana. Aquesta ha estat considerada com una barrera al creixement urbà de la ciutat de Barcelona, però al mateix temps ha donat lloc a una gran àrea verda que pot considerar-se el parc més important de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. En aquest article es consideren dos aspectes bàsics: el paper que pot representar aquesta nova infraestructura dins la xarxa viària bàsica de Catalunya i els impactes ambientals directes i indirectes del seu traçat. De l’estudi se’n desprèn que cal millorar la connectivitat interna de l’àrea metropolitana de Barcelona a la zona sud-oest de la serra de Collserola, i que, per tant, pot ser desitjable la construcció d’un túnel i algun tipus de via ràpida. Tanmateix, cal controlar que l’impacte sobre el medi ambient sigui mínim, especialment en relació amb el nombre de vehicles. Els gasos emesos per aquests, juntament amb les característiques atmosfèriques peculiars de la zona, poden generar efectes irreversibles com ara la pluja àcida. La principal limitació és el volum de vehicles, que per sobre dels 20.000 diaris podria generar més efectes negatius que positius. La millor solució és millorar el transport públic entre el Barcelonès i el Vallès, amb l’objectiu de dissuadir l’ús del transport privat en una proporció més gran que en l’actualitat.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1986 Manuel de Miró Orell, Antoni F. Tulla i Pujol

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.