Xarxes temàtiques com a font de recursos: El cas de la xarxa HERODOT per a la geografia a Europa
Resum
En alguns països, la geografia està lluitant per sobreviure com a matèria, atès que hi ha unes altres disciplines que en desenvolupen els continguts i els mètodes i els absorbeixen. La supervivència de la geografia a les escoles i a les institucions d’educació superior és primordial per comprendre els fenòmens mundials, particularment els relacionats amb el canvi climàtic, l’escalfament global i la globalització, entre altres. Hi ha molt poc coneixement de la importància i del rol de la geografia a les societats modernes. Aquest article tracta el rol de la xarxa temàtica HERODOT com a font de recursos per promocionar la geografia. Amb l’anàlisi de l’estat actual de la promoció d’aquesta disciplina a les institucions d’ensenyament superior, la xarxa té per objectiu proveir un conjunt de materials per ajudar el professorat i els acadèmics i les acadèmiques, però també els pares i les mares, l’alumnat i el públic en general, a fi de fer-los comprendre el rol de la geografia a la societat. Això s’ha aconseguit mitjançant un bon nombre d’iniciatives, particularment el desenvolupament de GEOCUBE. El present article conclou amb l’argumentació del valor d’aquestes xarxes en el proveïment d’eines per promoure la geografia i conscienciar-se de la importància que té.
Paraules clau
geografia, font de recursos, GEOCUBE, promoció, educació superiorReferències
AGI, IGGI and ORDINANCE SURVEY (2001). The Power of Geography. Association for Geographic Information, UK. http://www.thepowerofgeography.com [accessed: 24.3.2007].
ATTARD, M. (2007). «The Challenges of Promoting Geography». Conference Proceedings of the EUGEO International Conference on the Geography of Europe. University of Amsterdam, Netherlands, 20-23 August 2007. http://www.herodot.net/conferences/eugeo2007/Attard_Herodot.pdf [accessed: 20.12.08].
BEDNARZ, S.W. (2007). «Mapping the way forward in an uncertain world: Spatial Thinking and Geography». In: CATLING, S. and TAYLON, L. (eds.). Proceedings of the IGU-CGE-HERODOT Conference. April 10-12. London, UK: University of London.
BIRZEA, C. (2000). Education for Democratic Citizenship: A Life Long Learning Perspective. Strasbourg: Council of Europe. Citizenship Council for Cultural Cooperation.
CLARK, G. and HIGGITT, M. (1997). «Geography and lifelong learning: A report on a survey of geography graduates». Journal of Geography in Higher Education, 21 (2).
DER CANON VAN NEDERLAND (DUTCH CANON) (2006). http://www.entoen.nu/ [accessed: 25.7.2007].
DONERT, K. (2007). Aspects of the State of Geography in European Higher Education. Liverpool, UK: HERODOT Network.
DONERT, K. and ATTARD, M. (2008). «Promoting Geography. Whose role in ensuring lifelong Geography for all?». Paper presented at the Annual International Conference 2008 Geographies that Matter. London, UK: Royal Geographical Society with the Institute of British Geographers, 27-29th August.
EUROPEAN COMMISSION (1999). The Bologna Declaration of 19 June 1999: The European Higher Education Area. http://www.bologna-bergen2005.no/Docs/00-Main_doc/990719BOLOGNA_DECLARATION.PDF [accessed: 20.12.08].
HEALEY, M. (1999). «Resource-based learning in Geography». Journal of Geography, 99 (3-4).
LAMBERT, D. (2007). GTIP Think Piece: Citizenship. http://www.geography.org.uk/projects/gtip/thinkpieces/citizenship [accessed: 29.12.08].
OOST, K. and KANNEWORFF, A.G. (2000). «Position and Image of Geography in the Netherlands». International Research in Geographical and Environmental Education, 9 (2).
RAWLING, E.M. and DAUGHERTY, R.A.E. (eds.) (1996). Geography into the 21st Century. London: John Wiley.
RGS (ROYAL GEOGRAPHICAL SOCIETY; INSTITUTE OF BRITISH GEOGRAPHERS) (2007). Careers Poster. UK. http://www.rgs.org/OurWork/Schools/Students/CareersAndFurtherStudy/Careers+poster.htm [accessed: 25.7.2007].
RUEPERT et al. (2005). «The evolution of a European Student Network». In: DONERT, K. and CHARNZYNSKI, P. (eds.). Changing Horizons in Geography Education. Torun, Poland: HERODOT Network.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2010 Maria Attard
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.