Ensenyant geografies feministes als Països Baixos. Aprenentatge a través del treball de camp conduït per l’alumnat

Autors/ores

  • Bettina van Hoven University of Groningen. Faculty of Spatial Sciences
  • Wike Been
  • Joos Droogleever Fortuijn University of Amsterdam
  • Virginie Mamadouh University of Amsterdam

Resum

En aquest article, les autores reflexionen sobre l’ús dels treballs de camp conduïts per l’alumnat com un exemple de pedagogia feminista en un curs de geografia feminista impartit per les universitats d’Amsterdam i de Groningen, als Països Baixos. L’article és una coproducció entre tres professores titulars i una estudiant d’aquest curs, per tant, inclou la visió del professorat i de l’alumnat. Les autores conclouen que els treballs de camp conduïts per l’alumnat són una forma excel·lent d’introduir explícitament la pedagogia feminista en l’ensenyament de la geografia del gènere. L’alumnat va ser capaç de contribuir a modificar el curs utilitzant les seves experiències quotidianes i els seus interessos, com també de contextualitzar aquestes experiències en relació amb la teoria explorada a classe. Aquest resultat és particularment important en el context de l’ensenyament de la geografia a les universitats neerlandeses, on predomina una orientació empírica i política i un model masculí d’ensenyament i aprenentatge.

Paraules clau

treball de camp, alumnat, pedagogia feminista, geografia i gènere, universitats dels Països Baixos

Referències

AGNEW, J. and MAMADOUH, V. (eds.) (2008). Politics. Critical essays in human geography. Aldershot: Ashgate.

AGNEW, J.; MITCHELL, K. and TOAL, G. (eds.) (2003). A companion to political geography. Oxford: Blackwell.

ANDERSON, K.; DOMOSH, M.; PILE, S. and THRIFT, N. (eds.) (2003). Handbook of cultural geography. London: Sage.

BLUNT, A.; GRUFFULD, P.; MAY, J.; OGBORN, M. and PINDER, D. (eds.) (2003). Cultural geography in practice. London: Arnold.

BURUMA, I. (2006). Murder in Amsterdam; The death of Theo van Gogh and the limits of tolerance. New York: Penguin Press.

COATE BIGNELL, K. (1996). «Building feminist praxis out of feminist pedagogy: the importance of students’ perspectives». Women’s Studies International Forum, 19(3), 315-325.

Documents d’Anàlisi Geogràfica (1995), 26. Special issue on Gender Geography.

Documents d’Anàlisi Geogràfica (1999), 35. Special issue on Gender Geography.

DROOGLEEVER FORTUIJN, J. (2002). «Internationalising learning and teaching: a European experience». Journal of Geography in Higher Education, 26 (3), 263-273.

DROOGLEEVER FORTUIJN, J. (2004). «Gender representation and participation in Dutch human geography departments». Journal of Geography in Higher Education, 28 (1), p. 133-141.

DUNCAN, J.S.; JOHNSON, N.C. and SCHEIN, R.H. (eds.) (2003). A companion to cultural geography. Oxford: Blackwell.

FLINT, C. and TAYLOR, P. J. (2006). Political Geography, World-economy, nation-state and locality. Fifth edition. Harlow: Prentice Hall (Pearson).

GARCIA RAMON, M.D. and MONK, J. (1997). «Infrequent flying: international dialogue in geography in higher education». Journal of Geography in Higher Education, 21, 141-145.

HOVEN, B. van (2009). «“Can you write a memo on why we have to do gender, please?”: An experiential account of teaching gender geography in the Netherlands. Journal of Geography in Higher Education, 33 (3), 315-325.

JOHNSON, N.C. (ed.) (2008). Culture and society. Critical essays in human geography. Aldershot: Ashgate.

LAMBERT, C. and PARKER, A. (2006). «Imagination, hope and the positive face of feminism: pro/feminist pedagogy in “post” feminist times?». Studies in Higher Education, 31 (4), 469-482.

LASKEY AERNI, A.; BARTLETT, R.L.; LEWIS, M.; MCGOLDRICK, K. and SHACKELFORD, J. (1999). «Toward a feminist pedagogy in economics». Feminist Economist, 5 (1), 29-44.

MARCHBANK, J.; LETHERBY, G.; LANDER, K.; WALKER, A. and WILD, A. (2003). «Empowering and enabling or patronizing and pressuring? Opening dialogues between staff and students». Gender and Education, 15 (1), 75-90.

MITCHELL, D. (2000). Cultural geography; A critical introduction. Oxford: Blackwell.

MONK, J. and HANSON, S. (1982). «On not excluding half of the human in human geography». Professional Geographer, 34, 11-23.

MUSTERD, S. and DE PATER, B. (2003). «Eclectic and pragmatic: the colours of Dutch social and cultural geography». Social & Cultural Geography, 4 (4), 549-563.

PARKER, M. and JARY, D. (1995). «The McUniversity: organization, management and academic subjectivity». Organization, 2 (2), 319-338.

PAULLE, B. (2005). Anxiety and intimidation in the Bronx and the Bijlmer: An ethnographic comparison of two schools. Amsterdam: Dutch University Press.

PEAKE, L. (1989). «The challenge of feminist geography». Journal of Geography in Higher Education, 13, 85-121.

WEBBER, M. (2006). «Transgressive pedagogies? Exploring the difficult realities of enacting feminist pegagogies in undergraduate classrooms in a Canadian university». Studies in Higher Education, 31 (4), 453-467.

Publicades

05-05-2010

Com citar

van Hoven, B., Been, W., Droogleever Fortuijn, J., & Mamadouh, V. (2010). Ensenyant geografies feministes als Països Baixos. Aprenentatge a través del treball de camp conduït per l’alumnat. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 56(2), 305–321. https://doi.org/10.5565/rev/dag.864

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.