Aproximació a l'estructura de l'àrea metropolitana de Barcelona : les relacions d'intensitat diària
Resum
La magnitud i el sentit dels desplaçaments quotidians, especialment cap al lloc de treball (commuting), que defineixen el denominat Daily Urban System, constitueixen un dels criteris fonamentals per identificar les àrees metropolitanes (tot i que no és l’únic, ja que també cal considerar factors com el volum, la densitat i el tipus d’ocupació de la població). L’estudi d’aquests desplaçaments a la regió de Barcelona durant el període 1970-1981, mitjançant l’aplicació d’un algoritme d’agrupació nodal basat en la teoria de grafs a les dades de mobilitat obligada que ofereixen els censos i padrons de població, suggereix que, en aquest cas, més que parlar d’una àrea metropolitana entorn de Barcelona, convé parlar d’una àrea de relacions metropolitanes estructurada al voltant de dos focus: Barcelona i una sèrie de subcentres -les que tradicionalment s’anomenen ciutats mitjanes. Així es poden distingir tres estructures territorials interconnectades i clarament diferenciades: una àrea metropolitana de Barcelona pròpiament dita, una àrea perimetropolitana al voltant dels esmentats subcentres, i una àrea intermèdia de transició sota la influència creixent de Barcelona.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1986 Joan Nunes

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.