(Re)discovering the own city: Guided visits in Barcelona

Authors

  • Inmaculada Diaz-Soria Université de Toulouse - Jean Jaurès

Abstract

Tourism is usually defined as an activity that allows individuals (tourists) to visit spaces outside their usual environment. In a globalized context, however, the meaning of close and far, of known and unknown, has been distorted. This phenomenon has been identified as an opportunity by a segment of the tourism sector, resulting in tourism proposals specifically aimed at the inhabitants of the visited destination. This paper focuses on Barcelona, an international tourist destination where residents have become potential tourists. By analysing the offering of guided cultural visits mainly for the local public and the geographical and perceived origin of these participants, this paper aims to enhance knowledge about the “unknown but close” attractions which are or can be developed through tourism.

Keywords

Barcelona, experience, familiarity, proximity, cultural tourism

References

AJUNTAMENT DE BARCELONA (2010). Pla Estratègic de Turisme de la ciutat de Barcelona. Programa d’actuació 2010-2015. Àmbit Turisme i Ciutat. www.turisme2015bcn.cat [consulta: 9 de diciembre de 2014].

— CartoBCN. http://w20.bcn.cat/cartobcn [consulta: 9 de diciembre de 2014].

AMIROU, Rachid y BACHIMON, Philippe (2000). Le tourisme local. París: L’Harmattan.

ASCHER, François (2005). La société hypermoderne. La Tour d’Aigues: L’Aube.

BOSCHMA, Ron (2004). «Proximité et innovation». Economie Rurale, 280, 8-24. http://dx.doi.org/10.3406/ecoru.2004.5469

BOSSÉ, Anne (2010). L’expérience spatiale de la visite. Engagement dans l’action, épreuve collective et transformations urbaines. Tesis doctoral bajo la dirección de Michel Lussault y Laurent Devisme. Tours: Université François Rabelais.

CHRISTIN, Rodolphe (2008). Manuel de l’antitourisme. París: Yago.

CONDAMINES, Elisabeth (2006). Du côté de chez soi… Les vacanciers fidèles de la proximité, une espèce en voie de disparition? Étude monographique au Trez-Hir, station littorale finistérienne. Tesis doctoral bajo la dirección de Jean-Didier Urbain. Versalles: Université de Versailles-Saint Quentin d’Yvelines.

DÍAZ, Inmaculada y LLURDÉS, Joan Carles (2013). «Reflexiones sobre el turismo de proximidad como una estrategia para el desarrollo local». Cuadernos de Turismo (32), 65-88.

DÍAZ-SORIA, Inmaculada; BLANCO-ROMERO, Asunción y CÀNOVES VALIENTE, Gemma (2014). «Emporda music festivals as tourism diversification tools». Journal of Event and Festival Management, 5 (3), 297-310. http://dx.doi.org/10.1108/IJEFM-11-2013-0036

EUROSTAT. http://epp.eurostat.ec.europa.eu [consulta: 9 de diciembre de 2014].

GALÍ, Núria y DONAIRE, José Antonio (2004). «The social construction of the image of Girona: a methodological approach». Tourism Management, 26 (5), 777-785. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2004.04.004

GOVERS, Robert; VAN HECKE, Étienne y CABUS, Peter (2008). «Delineating tourism: Defining the usual environment». Annals of Tourism Research, 35 (4), 1.053-1.073. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2008.09.001

INSTITUT CARTOGRÀFIC DE CATALUNYA. www.icc.cat [consulta: 13 de marzo de 2015].

JACKSON, Mervyn; WHITE, Gerard y SCHMIERER, Claire (1996). «Tourism experiences within an attributional framework». Annals of Tourism Research, 23 (4), 798-810. http://dx.doi.org/10.1016/0160-7383(96)00003-5

JIMÉNEZ, Sole y PRATS, Llorenç (2006). «El turismo en Cataluña: evolución histórica y retos de futuro». Pasos, 4 (2), 153-174.

LA VANGUARDIA.COM (02/04/2014), «La Generalitat de Catalunya lanza una plataforma online de viajes combinados». www.lavanguardia.com [consulta: 9 de diciembre de 2014].

LEVITTE, Agnès (2010). La perception des objets quotidiens dans l’espace urbain. Tesis doctoral bajo la dirección de Jean-Marie Schaeffer. París: École des Hautes Études en Sciences Sociales.

MCCABE, Scott y STOCKOE, Elizabeth (2004). «Place and identity in tourists’ accounts». Annals of Tourism Research, 31 (3), 601-622. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.005

MICHEL, Frank (2012). «L’ailleurs chez soi : tourisme de proximité et exotisme à domicile». L’Autre Voie (8). www.deroutes.com [consulta: 6 de julio de 2014].

OMT (Organización Mundial del Turismo) (2008). Entender el turismo: Glosario básico. http://media.unwto.org/es/content/entender-el-turismo-glosario-basico [consulta: 9 de diciembre de 2014].

PEARCE, Philip L. (2012). «The experience of visiting home and familiar places». Annals of Tourism Research, 39 (2), 1.024-1.047. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2011.11.018

PONS, Gil y GREFFEUILLE, Laurent (2011). «Bienvenue chez vous. Connaître sa región pour mieux la faire connaître». Espaces (292), 43-45.

POULAIN, Jean-Pierre (2000). «Les patrimoines gastronomiques et leurs valorisations touristiques». En: AMIROU, Rachid y BACHIMON, Philippe (coord.). Le tourisme local. París: L’Harmattan, 157-184.

PRAT, Josep Maria y CÀNOVES, Gemma (2012). «El turismo cultural como oferta complementaria en los destinos de litoral. El caso de la Costa Brava (España)». Investigaciones Geográficas. Boletín del Instituto de Geografía, UNAM (79), 119-135.

PRAT, Josep Maria y DIAZ SORIA, Inmaculada (2014). «La repetición de visitas en el turismo industrial. Aplicación de un modelo de ecuaciones estructurales en el Bages y el Berguedà». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 60 (2), 349-368. http://dx.doi.org/10.5565/rev/dag.88

PRENTICE, Richard C.; WITT, Stephen F. y HAMER, Claire (1998). «Tourism as experience. The case of heritage parks». Annals of Tourism Research, 25 (1), 1-24.

PUIG I GUÀRDIA, Marc (2014). «Ulls nous sobre Barcelona». Barcelona Metròpolis (92), 1-3.

RAMÍREZ, Verónica y SIERRA, Rocío (2008). Barcelona insólita y secreta. Versalles: Jonglez.

RYAN, Chris (2002). The tourist experience. Londres: Continuum.

SCHÜTZ, Alfred (1993). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Barcelona, Buenos Aires y México: Paidós.

— (2008). Le chercheur et le quotidien. París: Klincksieck.

TORRÉ, André (2004). «Introduction: proximité et territoires». Economie Rurale, 280, 2-7.

TUAN, Yi Fu (2011). Space and place: The perspectives of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press. 7a ed.

TUNG, Vincent Wing Sun y RITCHIE, J. R. Brent (2011). «Exploring the essence of memorable tourism experiences». Annals of Tourism Research, 38 (4), 1.367-1.386. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2011.03.009

TURISME DE BARCELONA Y DIPUTACIÓ DE BARCELONA (2014). 2013. Estadísticas de turismo en Barcelona y comarcas. Síntesis. http://professional.barcelonaturisme.com/imgfiles/estad/Est2013.pdf [consulta: 9 de diciembre de 2014].

URIELY, Nathan (2005). «The tourist experience. Conceptual developments». Annals of Tourism Research, 32 (1), 199-216. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2004.07.008

URRY, John y LARSEN, Jonas (2012). The Tourist Gaze 3.0. Londres: Sage.

VERGOPOULOS, Hécate y FLON, Emilie (2012). «L’expérience touristique dans les guides : une subjectivité à lire, écrire et raconter». Belgeo, 3. http://belgeo.revues.org/7173 [consulta: 9 de diciembre de 2014].

Author Biography

Inmaculada Diaz-Soria, Université de Toulouse - Jean Jaurès

Estudiante de doctorado en el laboratorio CERTOP (Centre d'Etudes Travail Organisation Pouvoir)

Published

2015-09-29

How to Cite

Diaz-Soria, I. (2015). (Re)discovering the own city: Guided visits in Barcelona. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 61(3), 539–561. https://doi.org/10.5565/rev/dag.268

Downloads

Download data is not yet available.