Daily mobility spaces of Beijing’s suburban population
Abstract
Due to the rapid suburbanization of Chinese cities, the diversity of the environment, the types of housing and the social communities that have arisen as a consequence matter more and more. Taking Beijing as an example, this paper examines the spatial growth of these cities in recent decades, as well as the changes produced in the population, the housing stock, the industrial sites and the commercial establishments of the suburbs. The suburban area between the fourth and sixth ring roads has developed most in recent years. Daily mobility in the Shandi-Qinghe sector of Beijing is explored based on the daily activities recorded by a sample of the inhabitants themselves and on mobility data captured by GPS for a week. Journeys to work, spaces of shopping and other leisure activities are analysed, comparing three groups defined by their places of residence and work. These three groups show significant differences in terms of their socio-economic profiles, travel routes to work, and places of shopping and entertainment. In short, the suburban area of Beijing is becoming increasingly complex and mature.Keywords
suburb, material space, space of movements, GPS data, BeijingReferences
CHAI, Yanwei y TA, Na (2009). «El desarrollo de los últimos 60 años y las perspectivas de los espacios urbanos de Pekín». Geografía Económica 9, 1421-1427. Edición original en chino.
CHEN, Yelong y ZHANG, Jingqiu (2010). «Un análisis de la influencia regional de las actividades laborales: El caso de Yizhuang, Pekín». Revista Académica de la Universidad Normal de la Capital (edición de las ciencias naturales), 6, 69-73. Edición original en chino.
FANG, Xiuqi et al. (2002). «Estudio sobre la expansión espacial y la zona de transición de Pekín en el último siglo». Urbanismo, 4, 56-60. Edición original en chino.
FENG, Jian et al. (2004). «Las tendencias más recientes del desarrollo del suburbio de Pekín de los años 90 y sus soluciones». Urbanismo, 3, 13-29. Edición original en chino.
GU, Zhaolin (1999). «El mecanismo del cambio de uso de la tierra de Pekín». Revista de Recursos Naturales, 4, 307-312. Edición original en chino.
HUANG, Youqin (2005). «From Work-unit Compounds to Gated Communities: Housing Inequality and Residential Segregation in Transitional Beijing [M]». En: LAURENCE, J.C. y MA, FULONG Wu (eds.). Restructuring the Chinese Cities: Changing Society, Economy and Space. Londres y Nueva York: Routledge, 192-221.
LI, Wei et al. (2008). «El desarrollo típico chino de las “ciudades al margen”: Un análisis de la transformación urbana a la estructura de diversos centros de Pekín y Shanghai». Urbanismo Internacional, 4, 2-6. Edición original en chino.
LONG, Dao y CHAI, Yanwei (2006). «El uso de los centros comerciales suburbanos gigantes por los ciudadanos pekineses: El caso del centro comercial Recursos Dorados de Pekín». Geografía Humana, 5, 117-123. Edición original en chino.
MA, Jing et al. (2011). «El mecanismo de influencia sobre las emisiones de carbono del tráfico generado en los viajes de los habitantes pekineses». Revista de Geografía, 8, 1023-1032. Edición original en chino.
MA, Qingyu y ZHANG, Wenchang (2006). «La distribución de la suburbanización de Pekín y sus factores de influencia». Estudio Geográfico, 1, 121-188. Edición original en chino.
WEI, Lihua y YAN, Xiaopei (2006). «La “fragmentación desequilibrada” de los espacios sociales en la urbanización de las metrópolis: El caso de Guangzhou». Urbanismo, 5, 55-60 y 87. Edición original en chino.
WU, Sheng (1989). «Logros, problemas y sugerencias: La revisión y la perspectiva de la construcción de viviendas en Pekín durante los últimos 40 años». Urbanismo, 5, 13-18. Edición original en chino.
YANG, Zhensah; CAI, Jianming; OTTENS, Henk F.L. y SLIUZAS, Richard (2013). «Beijing». Cities [en línea], 31, 491-506. http://dx.doi.org/10.1016/j.cities.2011.07.007
ZHANG, Yan y CHAI, Yanwei (2011). «El estudio comparativo de los viajes al trabajo basado en las regiones residenciales». Estudio Geográfico, 5, 1327-1340. Edición original en chino.
ZHENG, Guo y QIU, Shike (2005). «El desarrollo de los polígonos y la reestructuración del espacio urbano en la época de transformación: El caso de Pekín». Investigación y Desarrollo sobre las Regiones, 6, 39-42. Edición original en chino.
ZHENG, Guo y ZHOU, Yixing (2005). «Un estudio sobre la influencia de los polígonos económico-técnicos a la suburbanización de Pekín». Revista de Urbanismo, 6, 23-26 y 47. Edición original en chino.
ZHOU, Yixing (1996). «Reflexiones sobre la suburbanización de Pekín». Ciencias Geográficas, 3, 7-15. Edición original en chino.
ZHOU, Yixing (1999). «Desarrollar y orientar la suburbanización aprovechando al máximo los fundamentos». Urbanismo, 4, 13-17 y 64. Edición original en chino.
ZHOU, Yixing y LOGAN, John R. (2008) «Growth on the Edge: The New Chinese Metropolis». En: LOGAN, J.R. (ed.). Urban China in Transition. Malden: Blackwell, 140-160.
ZHOU, Yixing y MENG, Yanchun (1998). «La tendencia de suburbanización de las ciudades grandes chinas». Revista de Urbanismo, 3, 22-27 y 64. Edición original en chino.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2017 Yanwei Chai, Yue Shen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.