From teaching about the landscape through geography education to educating for the landscape
Abstract
The study of the landscape is a recurring theme in the teaching of geography during compulsory education. The aim of this article is twofold: firstly it discusses the concept and teaching of landscape mainly through the contributions of the European Convention on landscape promoted by the Council of Europe since 2002. Secondly, the paper presents the City, territory and landscape project, which addresses landscape education as a process of intellectual and emotional education for active citizenship. The project is based on the assumption that the territory of Catalonia is structured and transformed by urban processes and explores twelve landscapes that are in crisis due to urbanization and its impacts.Keywords
landscape, innovation, education for sustainability, compulsory secondary education, methodology to study the landscapeReferences
BATLLORI, R. (2004). «Cal canviar l’ensenyament de la geografia a secundària?: Quins canvis? Per què?». A: AADD (2004). De la teoria a l’aula: Formació del professorat i ensenyament de les ciències socials. Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona, 59-69.
BATLLORI, R. i SERRA, J.M. (2007). «Una metodologia per a l’estudi del paisatge». Perspectiva Escolar, 311, 17-27.
— (2010). «El proyecto Ciutat, territori, paisatge: Un recurso innovador para la educación del paisaje». Íber, 65, 17-26.
— (2011). «El projecte educatiu Ciutat, territori, paisatge». A: NOGUÉ, J. et al. (eds.). Paisatge i educació. Olot: Observatori del Paisatge (Catalunya) VI, 133-152. Reflexions, 2.
BERENGO, C. i Di MAIO, S. (2009). We are the landscape. Florència: Giunti Progetti Educativi; RECEP.
BUSQUETS, J. (2010). «Educación en paisaje: Una oportunidad para la escuela». Íber, 65, 7-16.
— (2011). «La importància de l’educació en paisatge». A: NOGUÉ, J. et al. (eds.). Paisatge i educació. Olot: Observatori del Paisatge (Catalunya) VI, 60-88. Reflexions, 2.
CADS (2005a). Conveni Europeu del Paisatge. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible. Papers Sostenibilitat, 8.
— (2005b). Documents de la Conferència sobre el Conveni Europeu del Paisatge en ocasió de la seva entrada en vigor. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible. Papers Sostenibilitat, 9.
CASTIGLIONI, B. (2009). Education on Landscape for Children. Estrasburg: Consell d’Europa.
CONSELL D’EUROPA (2008). Conveni Europeu del paisatge: Textos i comentaris [en línia]. Madrid. Ministerio del Medio Ambiente. www.mma.es/secciones/desarrollo_territortial/paisaje-dt/convenio_paisaje
FEEHAN, J. (2005). «The future landscape: A blueprint for conservation». Naturopa, 103, 43.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2006). Llei 8/2005 i Reglament de protecció, gestió i ordenació del paisatge. Barcelona: Generalitat de Catalunya (Quaderns de legislació; 65). Llei 8/2005, de 8 de juny, de protecció, gestió i ordenació del paisatge. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 4407 (16 de juny de 2005).
NOGUÉ, J.; PUIGVERT, L.; BRETCHA, G. i LOSANTOS, À. (2011). Paisatge i educació. Olot: Observatori del Paisatge (Catalunya) VI. Reflexions, 2.
OBSERVATORI DEL PAISATGE (2008). Projecte d’innovació educativa «Ciutat, territori, paisatge». Generalitat de Catalunya i Observatori del Paisatge. Materials per a l’Educació Secundària Obligatòria.
OLLER, M. (2007). «El paisatge com a element integrador de les diferents ciències socials». Perspectiva Escolar, 311, 10-16.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2017 Roser Batllori i Obiols, Joan Maria Serra i Sala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.