Imatge, ubicació i evolució dels centres comercials a l’Argentina: Un estudi de cas (Buenos Aires)
Resum
Els centres comercials són els màxims espais de consum simbòlic i mercantil de la societat capitalista actual. L’objecte de la investigació d’aquest article és analitzar els centres comercials a l’Argentina, especialment a la Ciutat Autònoma de Buenos Aires, l’evolució que han seguit, les característiques estructurals que presenten, el lloc on estan situats i les motivacions dels ciutadans que hi consumeixen. Un dels resultats principals fou determinar que, en un país semiperifèric, els centres comercials han aconseguit introduir-s’hi i consolidars’hi com un format de modernització de l’activitat comercial. D’altra banda, s’ha demostrat que la concentració espacial de centres comercials a Buenos Aires està íntimament lligada a l’alta densitat de població i a l’alt poder adquisitiu de la zona on es localitzen.Paraules clau
centres comercials, localització, consum, Buenos Aires, ArgentinaReferències
AMENDOLA, Giandomenico (2000). La ciudad postmoderna. Madrid: Celeste Ediciones.
APSA (1998). Alto Palermo: Memoria y estado contable. Buenos Aires: APSA.
— (2004). Alto Palermo: Memoria y estado contable. Buenos Aires: APSA.
— (2008). Alto Palermo: Memoria y estado contable. Buenos Aires: APSA.
BLAKSLEY, Santiago (2011). «La industria de los shopping centers cumple 25 años». IV Congreso Internacional de Shopping Centers, 21-22 de septiembre. Buenos Aires.
CAPRÓN, Guenola (1996). La ville privée: Les shopping centers à Buenos Aires. Universidad de Toulouse II. Tesis doctoral.
CORNEJO PORTUGAL, Inés (2007). El lugar de los encuentros. México: Universidad Iberoamericana.
EQUIPO DE GESTIÓN ECONÓMICA Y SOCIAL, CIUDAD AUTÓNOMA DE BUENOS AIRES (2009). www.eges.com.ar/archivos/informes/1258722597_informe-indicadorescaba-2009.pdf [Consulta: 5 enero 2014].
ESCUDERO GÓMEZ, Luis (2008). Los centros comerciales. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha.
FEATHERSTONE, Mike (2000). Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires: Amorrortu.
FERREIRA FREITAS, Ricardo (1996). Centres commerciaux: Îles urbaines de la post-modernité. París: L’Harmattan.
GARCÍA BALLESTEROS, Aurora (2001). «Las motivaciones hacia el uso de los centros comerciales en Madrid». Anales de Geografía, 21, 257-284.
GARCÍA ESCALONA, Emilia (1997). «Espacio central y actividad comercial». Distribución y Consumo, junio-julio, 11-21.
GROSSMAN, Luis (1988). «Sobre los shopping centers». Summa de Arquitectura, 256, diciembre, 22-32.
LANA SEABRA, Raphael y MARVULLE BUENO, Fabio (2012). «El protagonismo brasileño en el siglo XXI: ¿Subimperialismo o semiperiferia? Rebela, 2 (1), junio, 75-86.
LESTON, Eduardo (28 de noviembre 1992). «El fenómeno shopping center». Clarín. Suplemento «Arquitectura, Ingeniería, Planeamiento y Diseño», 2 y 3.
OSUNA GUTIERREZ, Patricia (9 de septiembre 2013). «La expansión que no cesa». La Nación. Sección «Inmuebles Comerciales».
PADILHA, Valquíria (2006). Shopping Center. San Pablo: Boitempo.
PINTAUDI, Silvana (1989). O templo da mercadoria. San Pablo: Universidad de San Pablo. Tesis doctoral.
SANTOS, Milton (1987). O espaço do cidadao. San Pablo: Nobel.
SARLO, Beatriz (1996). «La ciudad y los shoppings: Una visión crítica». Revista de Arquitectura, 64-70, julio-octubre. Sociedad Central de Arquitectos.
— (2000). Escenas de la vida posmoderna. Buenos Aires: Ariel.
SASSANO LUIZ, Silvana (2001). «Transformación de un espacio urbano: El caso del Mercado de Abasto de Buenos Aires». Anales de Geografía, 21, 99-118. Universidad Complutense.
SOJA, Edward (1996). Thirdspace: journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Cambridge: Blackwell.
— (2008). Postmetrópolis. Madrid: Traficantes de Sueños.
TELLA, Guillermo (2005). «Rupturas y continuidades en el sistema de centralidades de Buenos Aires». En: WELCH GUERRA, Max (edit.). Buenos Aires a la deriva. Buenos Aires: Biblos.
— (2007). Un crack en la ciudad. Buenos Aires: Nobuko.
WALLERSTEIN, Immanuel (1979). The Capitalist World-Economy. Londres: Cambrigde University Press.
Bibliografía web
ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CENTROS COMERCIALES (2013). http://www.aedecc.com [Consulta: 27 noviembre 2013].
CÁMARA ARGENTINA DE SHOPPING CENTERS (2014). www.casc.org.ar [Consulta: 9 mayo 2014].
OBSERVATORIO INMOBILIARIO Y DE LA CONSTRUCCIÓN. www.observatorioinmobiliario.es [Consulta: 2 noviembre 2011].
Entrevistas
BAUM, Silvina (gerente de marketing de Village Recoleta y Recoleta Mall). Entrevista realizada el 25 de septiembre de 2007 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
GOILENBERG, Eduardo (director de Nuevos Negocios, Alto Palermo, APSA). Entrevista realizada el 29 de agosto de 2002 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
LÍPARE, Alberto (ex gerente de la Cámara Argentina de Shopping Centers). Entrevista realizada el 16 de agosto de 2001 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
PÉREZ ARIAS, Mónica (gerente general de la Cámara Argentina de Shopping Centers). Entrevista realizada el 17 de septiembre de 2007 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Silvana Fernanda Sassano Luiz
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.