Image, location and development of malls in Argentina: A case study of Buenos Aires
Abstract
Malls are the largest spaces of symbolic and mercantile consumption of today´s capitalist society. The aim of this article is to analyse the evolution, structural characteristics, geographical location, and citizens’ motivations to visit malls in Argentina, particularly in Buenos Aires. The results show how malls have been introduced and consolidated in this semi-peripheral country as a modern form of commercial activity. The spatial location of malls in Buenos Aires is highly and positively related with population density and with the purchasing power of their inhabitants.Keywords
malls, location, consumption, Buenos Aires, ArgentinaReferences
AMENDOLA, Giandomenico (2000). La ciudad postmoderna. Madrid: Celeste Ediciones.
APSA (1998). Alto Palermo: Memoria y estado contable. Buenos Aires: APSA.
— (2004). Alto Palermo: Memoria y estado contable. Buenos Aires: APSA.
— (2008). Alto Palermo: Memoria y estado contable. Buenos Aires: APSA.
BLAKSLEY, Santiago (2011). «La industria de los shopping centers cumple 25 años». IV Congreso Internacional de Shopping Centers, 21-22 de septiembre. Buenos Aires.
CAPRÓN, Guenola (1996). La ville privée: Les shopping centers à Buenos Aires. Universidad de Toulouse II. Tesis doctoral.
CORNEJO PORTUGAL, Inés (2007). El lugar de los encuentros. México: Universidad Iberoamericana.
EQUIPO DE GESTIÓN ECONÓMICA Y SOCIAL, CIUDAD AUTÓNOMA DE BUENOS AIRES (2009). www.eges.com.ar/archivos/informes/1258722597_informe-indicadorescaba-2009.pdf [Consulta: 5 enero 2014].
ESCUDERO GÓMEZ, Luis (2008). Los centros comerciales. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha.
FEATHERSTONE, Mike (2000). Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires: Amorrortu.
FERREIRA FREITAS, Ricardo (1996). Centres commerciaux: Îles urbaines de la post-modernité. París: L’Harmattan.
GARCÍA BALLESTEROS, Aurora (2001). «Las motivaciones hacia el uso de los centros comerciales en Madrid». Anales de Geografía, 21, 257-284.
GARCÍA ESCALONA, Emilia (1997). «Espacio central y actividad comercial». Distribución y Consumo, junio-julio, 11-21.
GROSSMAN, Luis (1988). «Sobre los shopping centers». Summa de Arquitectura, 256, diciembre, 22-32.
LANA SEABRA, Raphael y MARVULLE BUENO, Fabio (2012). «El protagonismo brasileño en el siglo XXI: ¿Subimperialismo o semiperiferia? Rebela, 2 (1), junio, 75-86.
LESTON, Eduardo (28 de noviembre 1992). «El fenómeno shopping center». Clarín. Suplemento «Arquitectura, Ingeniería, Planeamiento y Diseño», 2 y 3.
OSUNA GUTIERREZ, Patricia (9 de septiembre 2013). «La expansión que no cesa». La Nación. Sección «Inmuebles Comerciales».
PADILHA, Valquíria (2006). Shopping Center. San Pablo: Boitempo.
PINTAUDI, Silvana (1989). O templo da mercadoria. San Pablo: Universidad de San Pablo. Tesis doctoral.
SANTOS, Milton (1987). O espaço do cidadao. San Pablo: Nobel.
SARLO, Beatriz (1996). «La ciudad y los shoppings: Una visión crítica». Revista de Arquitectura, 64-70, julio-octubre. Sociedad Central de Arquitectos.
— (2000). Escenas de la vida posmoderna. Buenos Aires: Ariel.
SASSANO LUIZ, Silvana (2001). «Transformación de un espacio urbano: El caso del Mercado de Abasto de Buenos Aires». Anales de Geografía, 21, 99-118. Universidad Complutense.
SOJA, Edward (1996). Thirdspace: journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Cambridge: Blackwell.
— (2008). Postmetrópolis. Madrid: Traficantes de Sueños.
TELLA, Guillermo (2005). «Rupturas y continuidades en el sistema de centralidades de Buenos Aires». En: WELCH GUERRA, Max (edit.). Buenos Aires a la deriva. Buenos Aires: Biblos.
— (2007). Un crack en la ciudad. Buenos Aires: Nobuko.
WALLERSTEIN, Immanuel (1979). The Capitalist World-Economy. Londres: Cambrigde University Press.
Bibliografía web
ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CENTROS COMERCIALES (2013). http://www.aedecc.com [Consulta: 27 noviembre 2013].
CÁMARA ARGENTINA DE SHOPPING CENTERS (2014). www.casc.org.ar [Consulta: 9 mayo 2014].
OBSERVATORIO INMOBILIARIO Y DE LA CONSTRUCCIÓN. www.observatorioinmobiliario.es [Consulta: 2 noviembre 2011].
Entrevistas
BAUM, Silvina (gerente de marketing de Village Recoleta y Recoleta Mall). Entrevista realizada el 25 de septiembre de 2007 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
GOILENBERG, Eduardo (director de Nuevos Negocios, Alto Palermo, APSA). Entrevista realizada el 29 de agosto de 2002 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
LÍPARE, Alberto (ex gerente de la Cámara Argentina de Shopping Centers). Entrevista realizada el 16 de agosto de 2001 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
PÉREZ ARIAS, Mónica (gerente general de la Cámara Argentina de Shopping Centers). Entrevista realizada el 17 de septiembre de 2007 en la ciudad de Buenos Aires. Entrevistadora: Silvana Sassano.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2015 Silvana Fernanda Sassano Luiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.