Cooperació territorial transfronterera en l’educació superior. L’estudi de cas de la frontera oriental dels Pirineus
Resum
Aquest article debat sobre les geografies canviants de les cooperacions transfrontereres d’educació i investigació superior i proporciona una anàlisi crítica sobre les cooperacions transfrontereres universitàries implantades per la Unió Europea. Basant-nos en la frontera pirinenca, analitzem el paper d’aquesta cooperació tot tenint en compte les seves múltiples escales i la diversitat d’actors que hi participen. En aquest sentit, l’Espai Català Transfronterer, en el sector oriental de la frontera pirinenca, constitueix un interessant estudi de cas. Aquí, mentre que s’ha desenvolupat un discurs emfatitzant l’existència d’una unitat cultural, la realitat és que aquest espai continua marcat per les asimetries presents a banda i banda de la frontera. Aquest estudi de cas revela, per tant, les tensions i complexitats en l’establiment d’una col·laboració transfronterera en l’àmbit acadèmic, construïda sobre la base d’una retòrica de proximitat territorial, però sacsejada recentment pels requeriments nacionals i regionals.Paraules clau
polítiques transfrontereres, ensenyament superior, investigació científica, Eurocampus, PirineusReferències
CHAPMAN, D. PEKOL, A. and WILSON, E. (2014). “Cross-border university networks as a development strategy: lessons from 3 university networks focused on emerging pandemic threats”. International Review of Education, 60, 619-637. https://doi.org/10.1007/s11159-014-9439-8
DARNIS, J.-P. (2015). “Les politiques transfrontalières France-Italie et les nouveaux enjeux territoriaux”. Espaces et sociétés, 160-161 (1), 37-49. https://doi.org/10.3917/esp.160.0037
DUPEYRON, B. (2008). L’Europe au défi de ses régions transfrontalières. Bruxelles: Peter Lang.
ENDERS, J., FILE, J., HUISMAN, J. and WESTERHEIJDEN, D. (eds.) (2005). The European Higher Education and Research Landscape 2020 - Scenarios and Strategic Debates. Enschede: Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS).
FRIDENSON, P. (2010). “La politique universitaire depuis 1968”. Le Mouvement Social, 233 (4), 47-67. https://doi.org/10.3917/lms.233.0047
HARGUINDEGUY, J.-B. (2004). “La coopération transfrontalière franco-espagnole face à ses contradictions (Note)”. Études internationales, 352, 307-322. https://doi.org/10.7202/009039ar
— (2007). La frontière en Europe: un territoire? Coopération transfrontalière franco-espagnole. Paris: l’Harmattan.
HARRISON, J., SMITH, D. and KINTON, C. (2016). “New institutional geographies of higher education: The rise of transregional university alliances”. Environment and Planning A, 48 (5), 910-936. https://doi.org/10.1177/0308518x15619175
KNIGHT, J. (2008). Higher education in turmoil: The changing world of internationalization, 13, Global Perspectives on Higher Education series. Rotterdam: Sense Publishers.
— (2014). “Three generations of cross-border higher education: New developments, issues and challenges”. In: STREITWIESER, Bernhard (eds.). Internationalisation of higher education and global mobility, 43-58. Didcot, UK: Symposium Books. https://doi.org/10.15730/books.87
KOSMÜTZKY, A. and PUTTY, R. (2016). “Transcending Borders and Traversing Boundaries: A Systematic Review of the Literature on Transnational, Offshore, Cross-Border, and Borderless Higher Education”. Journal of Studies in International Education, 20 (1), 8-33. https://doi.org/10.1177/1028315315604719
PASQUALONI, P. P. and SCOTT, A. (2011). “Positioning Higher Education in the Imagined Histories, Geographies and Futures of a European Cross-Border Region”. Built Environment, 37 (3), 336-351. https://doi.org/10.2148/benv.37.3.336
PERKMANN, M. (2003). “Cross-border Regions in Europe. Significance and Drivers of Regional Cross-Border Co-Operation”. European Urban and Regional Studies, 10 (2), 153-171. https://doi.org/10.1177/0969776403010002004
— (2007). “Policy entrepreneurship and multilevel governance: a comparative study of European cross-border regions”. Environment and Planning C, 25, 861-879. https://doi.org/10.1068/c60m
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2018 David Giband, Kevin Mary
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.