Some thoughts and a proposal on the teaching of Geography within a Social Science course
Abstract
The purpose of rethinking the course on Social Sciences taught within Mandatory Secondary Education in order to develop a coherent framework for learning that integrates social sciences and goes beyond the traditional divide between Geography and History brings the author to think about the role that Geography can play in the building of new curricular contents, and, at the same time, stress the need to integrate Geography within an interdisciplinary project that gives Geography significance and usefulness.
Keywords
Mandatory Secondary Education, Geography, Social Sciences, interdisciplinaryReferences
AADD (2002). Las ciencias sociales, concepciones y procedimientos. Barcelona: Graó.
ASKLEPIOS (1995). «Los márgenes de Europa. Una unidad didáctica en el Proyecto Asklepios». Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 4, 61-74.
BENEJAM ARGUIMBAU, Pilar (1992). «La didàctica de la geografia des de la perspectiva constructivista». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 21, 35-52.
BENEJAM, Pilar; PAGÈS, Joan (coords.) (1997). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona.
Boletín de la Sociedad Geográfica de Madrid (1903), tom XLV, 267-312.
GUIJARRO FERNÁNDEZ, A. (1997). El diseño curricular de Ciencias Sociales en la Educación Secundaria Obligatoria: Fundamentos de las propuestas de articularlos en torno al estudio de problemas actuales. Tesi doctoral dirigida pel Dr. Alberto Luis Gómez. Departamento de Educación. Universidad de Cantabria. (Inèdita)
LACOSTE, Yves i BAIGORRI JALÓN, Jesús (1986). La enseñanza de la Geografía. Salamanca: ICE de la Universidad de Salamanca.
LUÍS GÓMEZ, Alberto (1985). La Geografía en el Bachillerato español (1836-1970). Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
MARRÓN GAITE, M. J.; MORALEDA NIETO, C. i RODRÍGUEZ GRACIA, H. (eds.) (2003). La enseñanza de la Geografía ante las nuevas demandas sociales. Toledo: Grupo de Didáctica de la Geografía de la AGE y Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo. Universidad de Castilla-La Mancha.
TREPAT, Cristòfol A. i COMES, Pilar (1998). El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona.
ZARATE MARTÍN, Antonio (1989). «¿Geografía o Ciencias Sociales como asignatura en la enseñanza secundaria?». Espacio, Tiempo y Forma. Sèrie VI. Geografia, vol. 2, 293-304.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2010 Miquel Vilaró i Güell
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.