Barcelona, from a city with tourism to a tourist city. Notes on a complex and unfinished process
Abstract
This article provides an explanatory account of the process to transform Barcelona into a tourist city, particularly over the last two decades. Evolutionary data of the various components of the tourism system are provided and the meaning of tourism activities is contextualized in the structures of the city and its operation. This process has been complex and remains unfinished. The article is based on two specific premises: a) the origin and development of the process can be explained by several factors, among them the role of public tourism management and its successful promotion and development model; b) due to Barcelona’s new status as a tourist city, it faces the challenge of designing a management model of the (tourist) city based on the relationship between tourism and city, which involves minimizing conflicts and fostering synergies.Keywords
Barcelona, tourism, city, model, management, tourist destinationReferences
AJUNTAMENT DE BARCELONA (2010). Pla Estratègic de Turisme de la Ciutat de Barcelona 2015. Barcelona: Ajuntament de Barcelona-Turisme de Barcelona. Comprende diversos documentos básicos y estudios específicos que pueden consultarse en la página web http://www.turismebcn2015.cat
ANDRÉ ROMERO, M.ª Encarnación (1999). El turismo urbano y la segmentación motivacional. Aplicación econométrica a la ciudad de Barcelona. Barcelona: Universitat de Barcelona. Departament d’Econometria, Estadística i Economia Espanyola. Tesis doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/43
AQR-IREA (2009). Impacte econòmic de l’activitat turística a la ciutat de Barcelona, 2007. Barcelona: Pla Estratègic de Turisme de la Ciutat de Barcelona. Estudis.
BENACH, Núria (1993). «Producción de imagen en la Barcelona del 92». Estudios Geográficos, vol. LIV, núm. 212, 483-506.
BONILLA BOLAÑOS, Diana (2014). Estudi i valoració del Pla Estratègic de Turisme de la Ciutat de Barcelona 2015. Barcelona: Universitat de Barcelona. Trabajo final del máster de Planificación Territorial y Gestión Ambiental.
CAPEL, Horacio (2005). Modelo Barcelona: un examen crítico. Barcelona: Serbal.
DELÀS, Ignacio de (1995). «El turismo metropolitano en Europa. Una iniciativa innovadora de promoción turística local: el caso de Barcelona». Estudios Turísticos, 126: 151-160.
DELGADO, Manuel (2007). La ciudad mentirosa: fraude y miseria del «modelo Barcelona». Barcelona: Los Libros de la Catarata.
DURAN, Pere (2004). «El turisme, una realitat estratègica». Barcelona. Metròpolis mediterrània, 5, 121-125.
EUROPEAN CITIES MARKETING (2014). The European Cities Marketing. Benchmarking Report (10 Official Edition 2013–2014). www.europeancitiesmarketing.com
FONT GAROLERA, Jaume y Sánchez Aguilera, Dolores (2014). «Aproximación a un modelo de turismo urbano de éxito: la Barcelona postolímpica». En: LÓPEZ PALOMEQUE, F. y CÀNOVES, G. (eds.). Turismo y territorio. Innovación, renovación y desafíos. Valencia: Tirant lo Blanch, 63-176.
GARAY TAMAJÓN, Luis Alfonso y CÀNOVES VALIENTE, Gemma (2012), «Turismo de cruceros en Barcelona. De la marginalidad al liderazgo internacional». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 60, 253-271.
GARCÉS, Marina (2014). «Desmarcar Barcelona». Conferencia pronunciada el día 23 de mayo de 2014 en el Centre de Cultura Contemporánea de Barcelona (CCCB).
GARCÍA GARCÍA DE LEÓN, Aurora (2013). Branding de Ciudad: la promoción del modelo Barcelona y su proyección como marca. Barcelona: Departament de Composició Arquitectònica, Universitat Politècnica de Catalunya. Tesis doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/129517
GAUSA, Manuel; BANCHINI, Silvia y FALCÓN, Luis (2010). MultiRamblas. La Barcelona Mar. BCN 6T. Territorio – Turismo – Tiempo – Tecnología – Talento – Tolerancia. Barcelona: Actar.
LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco (1995). «La estrategia del turismo metropolitano: el caso de Barcelona». Estudios Turísticos, 126, 119-141.
— (2002). «Turisme urbà i gestió pública: Barcelona com a escenari turístic». En: TELLO, R. (coord.). Espais públics. Mirades multidisciplinars. Barcelona: Pòrtic, 163-185.
— (2009). «Barcelona, ciutat turística». En: LÓPEZ PALOMEQUE, F. y SÁNCHEZ AGUILERA, D. (dirs.). Atles del turisme a Catalunya. Mapa nacional de l’oferta i els productes turístics. Barcelona: Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. Generalitat de Catalunya, 442-451. (Versión web: http://www.atlesturismecatalunya.cat/).
OPPENHEIMER, Walter (2015). «La doble vida de Barcelona». El País (5 de febrero), Quadern, 1-3.
PALOU RUBIO, Saida (2010). Barcelona, destinació turística. Promoció pública, turismes, imatges i ciutat (1988-2010). Barcelona: Departament d’Antropologia Cultural i Història d’Amèrica i d’Àfrica. Universitat de Barcelona. Tesis doctoral. http://www.tesisenxarxa.net/handle/10803/21771
— (2012). Barcelona, destinació turística. Un segle d’imatges i promoció pública. Barcelona: Vitel·la. Turisme Cultural.
SERRA, Joan (2010). «Síntesis del Plan Estratégico de Turismo de la Ciudad de Barcelona 2015». En: Dinámicas de transformación del turismo en el S. XXI. Actas del XV Congreso AECIT-Tenerife (Islas Canarias, 24, 25 y 26 noviembre 2010).
SERRANO MIRACLE, Damià y FIGUEROA DOMENEQ, Cristina (2014). «Las dos grandes urbes: Madrid y Barcelona». En: GARCÍA SÁNCHEZ, A. (coord.). 20 años de la actividad turística en España. Madrid: AECIT– Síntesis, 183-195.
TURISME DE BARCELONA (2014). Estadístiques de turisme de Barcelona, 2013. Barcelona: Turisme de Barcelona.
VERA, J. Fernando; LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco; MARCHENA, Manuel J. y ANTON, Salvador (2013). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Valencia: Tirant lo Blanch.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2015 Francesc López Palomeque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.