Migratory trajectories and school performance in the neighborhoods of Barcelona
Abstract
The 53,612 students with links to foreign immigration who were studying in Barcelona in the 2015–2016 academic year represented 30.4% of all students in the city. About 15.1% of these students were living in the most vulnerable neighborhoods of the city, where they accounted for as much as 43% of all students. This paper analyzes the successful completion rate of compulsory secondary education for those who study in state-run secondary schools, and the relationship between migratory projects and school performance, with special attention to the most vulnerable neighborhoods. The results show strong disparities between private and state schools in relation to the composition by origin of the students, as well as higher failure rates among students of immigrant origin. In the most vulnerable neighborhoods, school completion rates of natives and immigrants are more similar due to the poor outcomes of the native students. Likewise, there is a negative relationship between immigrant spatial concentration and natives’ performance due to the negative native selection caused by white flight.Keywords
immigration, school, vulnerability, school failure, BarcelonaReferences
ALEGRE, Miquel Àngel; BENITO, Ricard i GONZÀLEZ, Isaac (2008). «Procesos de segregación y polarización escolar: la incidencia de las políticas de zonificación escolar». Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12 (2), 2-26.
APARICIO, Rosa i PORTES, Alejandro (2014). Crecer en España. La integración de los hijos de inmigrantes. Barcelona: Obra Social La Caixa, colección «Estudios Sociales», 38.
BAYONA, Jordi i DOMINGO, Andreu (2018). «El fracàs escolar dels descendents de la immigració a Catalunya: més que una assignatura pendent». Perspectives Demogràfiques, 11, 1-4.
BAYONA, Jordi i DOMINGO, Andreu (2019). «Proceso migratorio, concentración escolar y resultados académicos en Cataluña». Migraciones, 47, 3-34. https://doi.org/10.14422/mig.i47y2019.001
BAYONA, Jordi; DOMINGO, Andreu i MENACHO, Teresa (2020). «Trayectorias migratorias y fracaso escolar de los alumnos inmigrados y descendientes de migrantes en Cataluña». RIS, Revista Internacional de Sociología, 78 (1), e150. https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.1.18.107
BÖHLMARK, Anders (2008). «Age at immigration and school performance: A siblings analysis using swedish register data». Labour Economics, 15, 1.366-1.387. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2007.12.004
BOLÍVAR, Antonio i LÓPEZ-CALVO, Lourdes (2009). «Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa». Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13 (3), 51-78.
BONAL, Xavier i BELLEI, Cristián (2018). «Introduction: The renaissance of school segregation in a context of globalization». A: BONAL, Xavier i BELLEI, Cristián (eds.). Understanding School Segregation: Patterns, Causes and Consequences of Spatial Inequalities in Education, 1-28. Londres: Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781350033542.ch-001
BONAL, Xavier; CASTEJÓN, Alba; ZANCAJO, Adrián i CASTEL, José Luis (2015). Equitat i resultats educatius a Catalunya. Una mirada a partir de PISA 2012. Informes Breus, 60. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
BONAL, Xavier; ZANCAJO, Adrián i SCANDURRA, Rosario (2019). «Residential segregation and school segregation of foreign students in Barcelona». Urban Studies. https://doi.org/10.1177/0042098019863662
CALERO, Jorge i ESCARDÍBUL, Josep Oriol (2016). «Proceso educativo y resultados del alumnado nativo y de origen inmigrante en España. Un análisis basado en PISA-2012». Estudios de Economía Aplicada, 34 (2), 413-438.
CARRASCO, Sílvia; PÀMIES, Jordi; PONFERRADA, Maribel; BALLESTÍN, Beatriz i BERTRAN, Marta (2007). «Segregación escolar e inmigración en Cataluña: aproximaciones etnográficas». EMIGRA Working Paper, 126, 1-26.
CEBOLLA-BOADO, Héctor i GARRIDO, Luis (2011). «The impact of Immigrant Concentration in Spanish Schools: School, Class, and Composition Effects». European Sociological Review, 27 (5), 606-623. https://doi.org/10.1093/esr/jcq024
CHOI, Álvaro i CALERO, Jorge (2013). «Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma». Revista de Educación, 362, 562-593. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-242
COLECTIVO IOÉ (2003). «Alumnos y alumnas de origen extranjero». Cuadernos de Pedagogía, 326, 63-68.
CORAK, Miles (2011). «Age at immigration and the education outcomes of children». Discussion Paper Series, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, 6.072. Institute for the Study of Labor (IZA), Bonn.
CREU ROJA (2013). L’impacte de la crisi en la infància i l’entorn escolar. Barcelona: Creu Roja.
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA (2013). Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar. Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya, 2012-2018. Disponible a http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/ofensiva-exit-escolar/ofensiva_exit_escolar.pdf
DOMINGO, Andreu (2017). «La població: diversitat i cohesió». A: NEL·LO, Oriol (ed.). Transformar la ciutat amb la ciutadania. Criteris i reflexions del Pla de Barris de Barcelona, 46-49. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Foment de Ciutat.
DOMINGO, Andreu i BAYONA, Jordi (2019). «Fracàs escolar i immigració a Catalunya, 2011-2016: anàlisi demoespacial». Revista Catalana de Pedagogia, 15, 89-116.
DOMÍNGUEZ, Mauricio; RUBIALES, Miguel i BAYONA, Jordi (2018). «Inmigración de “calidad de vida” y partial exit: un estudio a partir de los casos de Mérida (México) y Barcelona (España)». Revista Colombiana de Sociología, 41 (1), 177-202. https://doi.org/10.15446/rcs.v41n1.61708
FERNÁNDEZ-MELLIZO, María i MARTÍNEZ-GARCÍA, José Saturnino (2017). «Inequality of educational opportunities: School failure trends in Spain (1977-2012)». International Studies in Sociology of Education, 26 (3), 267-287. https://doi.org/10.1080/09620214.2016.1192954
FREY, William H. i LIAW, Kao Lee (1998). «Immigrat Concentration and Domestic Migrant Dispersal: Is Movement to Nonometropolitan Areas “white flight”?». The Professional Geographer, 50 (2), 215-232. https://doi.org/10.1111/0033-0124.00116
GALEANO, Juan i BAYONA, Jordi (2018). «Residential segregation and clustering dynamics of migrants in the metropolitan area of Barcelona: A demo-spatial analysis at the census tract level». Revue Quetelet, 6 (1), 99-127. https://doi.org/10.14428/rqj2018.06.01.05
GALEANO, Juan; DOMINGO, Andreu i SABATER, Albert (2017). «Crisis económica y pauperización en la región metropolitana de Barcelona: una aproximación demo-espacial utilizando datos de Càritas (2005-2013)». Encrucijadas, 14, 1.401. Disponible a https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/79114
GOMÀ, Aina i MUÑOZ, Joel (2018). «La segregación en el barrio y en la escuela. Trayectorias educativas y reproducción de la desigualdad». A: CEBRIÁN, Francisco (ed.). Ciudades medias y áreas metropolitanas. De la dispersión a la regeneración, 697-718. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
INSTITUT INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA DE BARCELONA (2019). Informe de dades clau de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018. Barcelona: Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
LÓPEZ-FALCÓN, Diana (2011). «Educación e inmigración en Cataluña: un estado de la cuestión». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 57 (3), 551-562. https://doi.org/10.5565/rev/dag.260
LÓPEZ-FALCÓN, Diana i BAYONA, Jordi (2012). «Segregación escolar y residencial en Barcelona: del boom migratorio al asentamiento». A: GARCÍA CASTAÑO, Francisco Javier i OLMOS, Antonio (ed.). Segregaciones y construcción de la diferencia en la escuela, 21-42. Madrid: Editorial Trotta, Colección: Estructuras y Procesos. Serie Ciencias Sociales / Estudios Migratorios.
LÓPEZ-GAY, Antonio (2018). «Cambio en la composición social y gentrificación en Barcelona: una mirada a través de los flujos migratorios y residenciales». Papers: Regió Metropolitana de Barcelona, 60, 80-93. Disponible a https://ddd.uab.cat/record/194957
LÓPEZ-GAY, Antonio (2017). «Hacia un patrón territorial complejo de la movilidad residencial. El caso de la Región Metropolitana de Barcelona». Papers. Revista de Sociologia («La relevancia social de la movilidad residencial»), 102 (4), 793-823. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2420
MIGUEL, Verónica de i SOLANA, Miguel (2017). «Immigrants in the Educational System in Spain: Who Persists?». Social Indicators Research, 132, 733-755. https://doi.org/10.1007/s11205-016-1323-4
MURILLO, Francisco Javier i MARTÍNEZ-GARRIDO, Cynthia (2018). «Impact of the economic crisis on school segregation in Spain». Revista de Educación, 381, 61-87.
MUSTERD, Sako; MARCIŃCZAK, Szymon; HAM, Maarten van i TAMMARU, Tiit (2017). «Socioeconomic segregation in European capital cities. Increasing separation between poor and rich». Urban Geography, 38 (7), 1.062-1.083. https://doi.org/10.1080/02723638.2016.1228371
NEL·LO, Oriol (ed.) (2017). Transformar la ciutat amb la ciutadania. Criteris i reflexions del Pla de Barris de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Foment de Ciutat.
NEL·LO, Oriol i DONAT, Carles (2014). «Los efectos territoriales de la crisis económica en la región metropolitana de Barcelona». A: ALBERTOS, Juan Miguel i SÁNCHEZ-HERNÁNDEZ, José Luis (coord.). Geografía de la crisis económica en España, 565-609. València: Universitat de València.
OCDE (2016). PISA 2015. Resultados Clave. Disponible a https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
PÀMIES, Jordi (2006). Dinámicas escolares y comunitarias de los hijos e hijas de familias inmigradas marroquíes de la Yebala en la perifèria de Barcelona. Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.
PORCEL, Sergio (2016). Dinámicas de estructuración socioresidencial en la Barcelona metropolitana postindustrial: ¿hacia una ciudad dual o cuarteada? Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.
PRATS, Maria; BAYLINA, Mireia i ORTIZ, Anna (2015). «Lectures de l’impacte de la crisi econòmica en la vida quotidiana dels infants a Catalunya». Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 80, 179-197.
RATHELOT, Roland i SAFI, Mirna (2014). «Local Ethnic Composition and Natives’ and Immigrats’ Geographic Mobility in France, 1982-1999». American Sociological Review, 79 (1), 43-64. https://doi.org/10.1177/0003122413514750
RUBIALES, Miguel (2017). «Nueva estructura de clases, una mirada territorial». Encrucijadas, Revista Crítica de Ciencias Sociales, 14, 1.402.
RUMBAUT, Rubén G. (2004). «Ages, Life Stages, and Generational Cohorts: Decomposing the Immigrant First and Second Generations in the United States». International Migration Review, 38 (2), 1.160-1.205. https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2004.tb00232.x
SÁNCHEZ-HUGALDE, Adriana (2009). «La segregació escolar dels immigrants a Catalunya». Quaderns d’Avaluació, 13, 55-76.
SARASA, Sebastià; PORCEL, Sergio i NAVARRO-VARAS, Lara (2013). «L’impacte social de la crisi a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i a Catalunya». Papers: Regió Metropolitana de Barcelona. Territori, Estratègies, Planejament, 56, 10-87.
SCHNEPF, Sylke V. (2007). «Immigrants’ educational disadvantage: an examination across ten countries and three surveys». Journal of Population Economics, 20 (3), 527-545. https://doi.org/10.1007/s00148-006-0102-y
SÍNDIC DE GREUGES DE CATALUNYA (2012). Informe sobre la pobresa infantil a Catalunya. Barcelona: Síndic de Greuges de Catalunya.
SÍNDIC DE GREUGES DE CATALUNYA (2016a). La segregació escolar a Catalunya (I): la gestió del procés d’admissió d’alumnat. Juliol de 2016. Barcelona: Síndic de Greuges de Catalunya.
SÍNDIC DE GREUGES DE CATALUNYA (2016b). La segregació escolar a Catalunya (II): condicions d’escolarització. Novembre de 2016. Barcelona: Síndic de Greuges de Catalunya.
SORANDO, Daniel i LEAL, Jesús (2019). «Distantes y desiguales: el declive de la mezcla social en Barcelona y Madrid». REIS, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 167, 125-148. https://doi.org/10.5477/cis/reis.167.125
SUBIRATS, Marina (2017). «L’educació: igualtat d’oportunitats i palanca de canvi». A: NEL·LO, Oriol (ed.). Transformar la ciutat amb la ciutadania. Criteris i reflexions del Pla de Barris de Barcelona, 52-55. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Foment de Ciutat.
TAMMARU, Tiit; MUSTERD, Sako; HAM, Maarten van i MARZCIŃZAK, Szymon (2016). «A multifactor approach to understanding socio-economic segregation in European capital cities». A: TAMMARU, Tiit; MARCIŃCZAK, Szymon; HAM, Maarten van i MUSTERD, Sako (eds.). Socio-Economic Segregation in European Capital Cities: East Meets West, 1-29. Londres: Routledge.
TARABINI, Aina; MONTES, Alejandro i PARCERISA, Lluís (2018). Les aliances Magnet: innovació per combatre la segregació escolar. Barcelona: Fundació Jaume Bofill, Col·lecció Informes Breus, 68.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2021 Andreu Domingo, Jordi Bayona-i-Carrasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.