Barcelona, de ciutat amb turisme a ciutat turística. Notes sobre un procés complex i inacabat
Resum
L’article constitueix un relat explicatiu sobre el procés de conversió de Barcelona en una ciutat turística, particularment al llarg de les dues últimes dècades. S’aporten dades evolutives dels diferents components del sistema turístic i es contextualitza el significat de les activitats turístiques en les estructures de la ciutat i en el seu funcionament. Aquest procés ha estat complex i es mostra inacabat. Es parteix de dues premisses específiques: a) són diversos els factors que expliquen l’origen i el desenvolupament del procés, i entre ells destaca el paper de la gestió pública del turisme, del seu model de promoció i foment, que és valorat com un model d’èxit; b) en el seu nou estatus com a ciutat turística, Barcelona té el repte de dissenyar un model de gestió de la ciutat (turística) basat en la relació turisme-ciutat que prevegi minimitzar els conflictes i afavorir les sinergies.Paraules clau
Barcelona, turisme, ciutat, model, gestió, destinació turísticaReferències
AJUNTAMENT DE BARCELONA (2010). Pla Estratègic de Turisme de la Ciutat de Barcelona 2015. Barcelona: Ajuntament de Barcelona-Turisme de Barcelona. Comprende diversos documentos básicos y estudios específicos que pueden consultarse en la página web http://www.turismebcn2015.cat
ANDRÉ ROMERO, M.ª Encarnación (1999). El turismo urbano y la segmentación motivacional. Aplicación econométrica a la ciudad de Barcelona. Barcelona: Universitat de Barcelona. Departament d’Econometria, Estadística i Economia Espanyola. Tesis doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/43
AQR-IREA (2009). Impacte econòmic de l’activitat turística a la ciutat de Barcelona, 2007. Barcelona: Pla Estratègic de Turisme de la Ciutat de Barcelona. Estudis.
BENACH, Núria (1993). «Producción de imagen en la Barcelona del 92». Estudios Geográficos, vol. LIV, núm. 212, 483-506.
BONILLA BOLAÑOS, Diana (2014). Estudi i valoració del Pla Estratègic de Turisme de la Ciutat de Barcelona 2015. Barcelona: Universitat de Barcelona. Trabajo final del máster de Planificación Territorial y Gestión Ambiental.
CAPEL, Horacio (2005). Modelo Barcelona: un examen crítico. Barcelona: Serbal.
DELÀS, Ignacio de (1995). «El turismo metropolitano en Europa. Una iniciativa innovadora de promoción turística local: el caso de Barcelona». Estudios Turísticos, 126: 151-160.
DELGADO, Manuel (2007). La ciudad mentirosa: fraude y miseria del «modelo Barcelona». Barcelona: Los Libros de la Catarata.
DURAN, Pere (2004). «El turisme, una realitat estratègica». Barcelona. Metròpolis mediterrània, 5, 121-125.
EUROPEAN CITIES MARKETING (2014). The European Cities Marketing. Benchmarking Report (10 Official Edition 2013–2014). www.europeancitiesmarketing.com
FONT GAROLERA, Jaume y Sánchez Aguilera, Dolores (2014). «Aproximación a un modelo de turismo urbano de éxito: la Barcelona postolímpica». En: LÓPEZ PALOMEQUE, F. y CÀNOVES, G. (eds.). Turismo y territorio. Innovación, renovación y desafíos. Valencia: Tirant lo Blanch, 63-176.
GARAY TAMAJÓN, Luis Alfonso y CÀNOVES VALIENTE, Gemma (2012), «Turismo de cruceros en Barcelona. De la marginalidad al liderazgo internacional». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 60, 253-271.
GARCÉS, Marina (2014). «Desmarcar Barcelona». Conferencia pronunciada el día 23 de mayo de 2014 en el Centre de Cultura Contemporánea de Barcelona (CCCB).
GARCÍA GARCÍA DE LEÓN, Aurora (2013). Branding de Ciudad: la promoción del modelo Barcelona y su proyección como marca. Barcelona: Departament de Composició Arquitectònica, Universitat Politècnica de Catalunya. Tesis doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/129517
GAUSA, Manuel; BANCHINI, Silvia y FALCÓN, Luis (2010). MultiRamblas. La Barcelona Mar. BCN 6T. Territorio – Turismo – Tiempo – Tecnología – Talento – Tolerancia. Barcelona: Actar.
LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco (1995). «La estrategia del turismo metropolitano: el caso de Barcelona». Estudios Turísticos, 126, 119-141.
— (2002). «Turisme urbà i gestió pública: Barcelona com a escenari turístic». En: TELLO, R. (coord.). Espais públics. Mirades multidisciplinars. Barcelona: Pòrtic, 163-185.
— (2009). «Barcelona, ciutat turística». En: LÓPEZ PALOMEQUE, F. y SÁNCHEZ AGUILERA, D. (dirs.). Atles del turisme a Catalunya. Mapa nacional de l’oferta i els productes turístics. Barcelona: Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. Generalitat de Catalunya, 442-451. (Versión web: http://www.atlesturismecatalunya.cat/).
OPPENHEIMER, Walter (2015). «La doble vida de Barcelona». El País (5 de febrero), Quadern, 1-3.
PALOU RUBIO, Saida (2010). Barcelona, destinació turística. Promoció pública, turismes, imatges i ciutat (1988-2010). Barcelona: Departament d’Antropologia Cultural i Història d’Amèrica i d’Àfrica. Universitat de Barcelona. Tesis doctoral. http://www.tesisenxarxa.net/handle/10803/21771
— (2012). Barcelona, destinació turística. Un segle d’imatges i promoció pública. Barcelona: Vitel·la. Turisme Cultural.
SERRA, Joan (2010). «Síntesis del Plan Estratégico de Turismo de la Ciudad de Barcelona 2015». En: Dinámicas de transformación del turismo en el S. XXI. Actas del XV Congreso AECIT-Tenerife (Islas Canarias, 24, 25 y 26 noviembre 2010).
SERRANO MIRACLE, Damià y FIGUEROA DOMENEQ, Cristina (2014). «Las dos grandes urbes: Madrid y Barcelona». En: GARCÍA SÁNCHEZ, A. (coord.). 20 años de la actividad turística en España. Madrid: AECIT– Síntesis, 183-195.
TURISME DE BARCELONA (2014). Estadístiques de turisme de Barcelona, 2013. Barcelona: Turisme de Barcelona.
VERA, J. Fernando; LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco; MARCHENA, Manuel J. y ANTON, Salvador (2013). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Valencia: Tirant lo Blanch.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Francesc López Palomeque
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.